Moslim mode spreekt het Westen aan
Door FashionUnited
bezig met laden...
"Jonge, modieuze Moslims hebben moeite met kleding kopen in populaire Westerse winkels, omdat de roklengtes en decolleté's vaak ongeschikt zijn. Daarom dragen ze verschillende lagen om zich goed te kunnen bedekken, maar dit is weer heel warm en ongemakkelijk in de zomer,” vertelt Chohan. “Mijn uitvoerige onderzoek heeft aangetoond dat de markt verzadigd is met ontwerpers in het lagere segment die abayas – traditionele Islamitische kleding, red. - van polyester en kleding van slechte kwaliteit maken en hun label toch 'couture' noemen. Of ze voorzien de abayas van te veel verfraaiing, waardoor ze alleen geschikt zijn voor speciale gelegenheden. Daarom heb ik Barjis gecreëerd, om dit gat te vullen met praktische, hoogwaardige, bescheiden en modieuze kleding voor overdag en 's avonds voor de drukke, moderne vrouw," aldus de ontwerpster.
Chohan's merk, Barjis, profiteert van de populariteit van moslimmode, waarbij steeds meer vrouwen, waaronder beroemdheden als Nigella Lawson, Joanna Lumley en Twiggy, zich conservatief kleden en de Islamitische modetrend omarmen.
Milaan Fashion Week en Moda Italia hebben zich ook al bij deze trend aangesloten en brengen de Islamic Fashion Festival van Maleisië. Dubai Fashion Week heeft traditie en moderniteit gecombineerd door de abaya toe te voegen aan het aanbod, en luxewarenhuis Harrods - dat veel Arabieren en Moslims tot zijn klanten rekent - verkoopt nu ook abayas.
De London College of Fashion zegt dat ingetogen kleding een toenemend fenomeen is in de Moslim en Westerse cultuur. Dit verklaart het verschijnsel van deze stijl op de high street.
Barjis
Barjis Chohan
Islam
moslim
Moslim mode