• Home
  • V1
  • Leads
  • Motion3: sportwinkel, studio en voedingspraktijk ineen

Motion3: sportwinkel, studio en voedingspraktijk ineen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Sportwinkels hebben te lang stilgestaan. Dat concludeerde ondernemer Kim de Graaf toen zij na tien jaar ervaring bij Nike en Sam Friday besloot om voor zichzelf te beginnen. Het traditionele sportwinkelconcept moest plaats maken voor een nieuwe

winkelformule waar niet alleen mannen, maar ook vrouwen zich tot aangetrokken voelen, waar sfeer en beleving centraal staan en daadwerkelijk bewogen kan worden.

Het

resultaat is Motion3, een totaalconcept dat naast een sportwinkel ook bestaat uit een studio, massage- en voedingspraktijk. De eerste winkel wordt woensdag geopend in Amsterdam. Het assortiment bestaat naast grote namen als Nike, Adidas en Asics ook uit het groene Spaanse merk Satorisan en het Canadese Lolë. Ook zijn er boeken, gadgets en accessoires verkrijgbaar. Dagelijks organiseert Motion3 workshops, zoals hardlopen en work-outs met een voormalig Olympisch atleet en ex-topsporters, yoga, meditatielessen, massages en lezingen over voeding.

Volgens de Graaf moeten sportwinkels beleving en sfeer toevoegen om vandaag de dag relevant te blijven. “Al jarenlang is er dezelfde look and feel in sportwinkels waar maar weinig vrouwen zich tot aangetrokken voelen en de producten vaak dicht op elkaar gestopt zijn in een weinig sfeervolle omgeving. Tegenwoordig is het belangrijk voor consumenten dat een winkel meer is dan een plek waar sportkleding verkocht wordt. Ze zijn op zoek naar een stukje beleving.”

Voor de inrichting van Motion3 heeft de ondernemer bewust exclusief samengewerkt met vrouwelijke binnenhuisarchitecten en stylisten om er zeker van te zijn dat vrouwen zich ook aangetrokken voelen tot het concept. De winkel is ingericht met oude gymtoestellen als ringen, een bok en een kast in combinatie met moderne meubels van - vrij ongebruikelijk voor sportwinkels - natuurlijke materialen als hout. Het vrouwenassortiment beslaat tevens een groter vloeroppervlak dan het mannenassortiment. “Motion3 is ook voor mannen aantrekkelijk, maar voor hen kun je al veel bereiken met een kleinere ruimte,” legt De Graaf uit.

Als locatie heeft de ondernemer niet de omgeving van hardloopmekka het Vondelpark of de populaire Negen Straatjes gekozen, maar voor de nieuwe wijk IJburg. “Dit concept past goed op een plek waar vernieuwing een grote rol speelt,” aldus de Graaf. “De winkel is gevestigd in een mooi, statig pand. Er zitten een winkelcentrum en een aantal modewinkels in de buurt, maar we willen van Motion3 echt een shopping destination maken. Ook geloof ik dat consumenten nog bereid zijn om voor functionele artikelen kilometers af te leggen.”

De komende maanden wil Motion3 de reacties afwachten, maar De Graaf denkt nu al na over uitbreiding. “Die ambities zijn er zeker. Het concept is niet gemaakt voor één plek."

motion3