Mud Jeans lanceert leaseconcept voor jeans
bezig met laden...
Bert
Het duurzame modelabel werd in 2007 opgericht door Benno Oostinjen en Tim van Looijen. In 2010 nam European Equity Partners (EEP) een belang in het bedrijf, maar in april 2012 ging het merk over de kop. Mud Jeans, dat een totaalcollectie voor dames en heren brengt, werd op dat moment bij zo'n dertig winkels verkocht.
De afgelopen maanden is in stilte aan het leaseconcept gewerkt. Met de lancering vandaag is ook een nieuwe website online gegaan. Bij aanvang van 'Lease A Jeans' richt Mud Jeans zich eerst op de eindgebruiker, de consument die de broeken via de webshop kan leasen. Maar het is de bedoeling dat de leasejeans straks ook bij modewinkels komen te hangen. Hoe dat werkt met de inkoop voor winkeliers, daar wil Van Son nog niets over zeggen. "We staan op de Modefabriek met onze agent Goodbrandz. Ik wil samen met geïnteresseerde winkeliers over een verdienmodel gaan nadenken. Eerst maar eens afwachten wat de reacties zijn."
Een leasespijkerbroek kost 20 euro en vervolgens 5 euro per maand gedurende de eerste 12 maanden. Daarna gaat de broek terug naar het merk. Mud Jeans kijkt of de broek herbruikbaar is, gerepareerd moet worden of rijp is voor de versnippermachine. In het eerste geval wordt de broek gereinigd en opnieuw te lease aangeboden. In het tweede geval gerepareerd, gereinigd en opnieuw geleased en in het derde geval worden de snippers katoen hergebruikt voor een nieuwe broek. Uiteraard kunnen consumenten hun broek ook langer houden, maar kern van het leascontract is dat de jeans eigendom blijft van de fabrikant.
Van Son: "Consumenten willen best duurzame kleding kopen, maar het moet wel modieus zijn en betaalbaar." Trendanalist Lynsey Dubbeld zegt dat consumenten momenteel worden overspoeld met duurzame initiatieven. "Het is natuurlijk positief dat zoveel modebedrijven ermee bezig zijn, maar hoe maak je dan de juiste keus? Wat is echt verantwoord en wat is green washing?" Van Son: "Volgens mij is dit dé oplossing."