• Home
  • V1
  • Leads
  • Mud Jeans wil verhuurpunten uitbreiden

Mud Jeans wil verhuurpunten uitbreiden

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Na het faillissement in 2012 heeft Mud Jeans zichzelf op de kaart gezet met het Lease a Jeans concept. In 2015 wil het merk dat consumenten spijkerbroeken kunnen huren bij minimaal twintig Nederlandse modewinkels. Mud Jeans werkt ook aan een waterbesparende collectie, genaamd Dry Mud. FashionUnited.nl spreekt

met directeur Bert van Son over de ontwikkelingen bij het merk.

Wat is Dry Mud precies voor collectie?
"De collectie bestaat uit een tapered heren- en een straight dames model jeans, een vest en een jumper. In het productieproces van de Dry Mud c

ollectie gebruiken we 30 procent minder water. Dat kan omdat we gerecycled katoen gebruiken. Katoen heeft namelijk veel water nodig om te groeien. En we wassen de denims ook niet. We besparen daarmee water èn de spijkerbroek wordt interessanter voor denim die hards."

Voor de productie van de duurzame jeans is nog wel geld nodig. Via Kickstarter.com heeft Mud Jeans een crowdfundingcampagne opgezet. Hoe gaat het daarmee?
"Nog niet hard genoeg. We hebben inmiddels 8500 euro, maar we hebben zo'n 30.000 euro nodig. Producenten willen vaak niet leveren als je minder dan duizend stuks besteld, dus die hoeveelheid moeten we zien te bekostigen. Banken zijn niet happig om leningen te verstrekken, vandaar dat we via crowdfunding de collectie willen financieren."

Wat voor mensen investeren al in de collectie?
"Consumenten. Vooral mensen die bewust met het milieu bezig zijn. Deze mensen doen bijvoorbeeld boodschappen bij Marqt of Ecoplaza. We merken dat deze groep steeds groter wordt. We hebben vooral mensen benaderd via social media. Zodra we genoeg geld hebben, kunnen we de collectie produceren en ook aan winkeliers aanbieden. In dit stadium wilden we retailers nog niet betrekken, want we hebben liever eerst zekerheid of de collectie er komt."

Vorig jaar startte Mud Jeans met een leaseconcept voor spijkerbroeken. Consumenten betalen 20 euro en vervolgens 5 euro per maand, gedurende de eerste 12 maanden, voor een jeans van het duurzame modemerk. Daarna kunnen consumenten kiezen of ze de broek houden, terugsturen of ruilen voor een nieuwe. De teruggestuurde items worden ge

recycled. Waar kiezen consumenten het meest voor?
"70 procent van onze klanten ruilt de broek om voor een nieuw exemplaar. 20 procent houdt de jeans langer dan een jaar en 10 procent stuurt de spijkerbroek terug. Dat betekent dus dat we een trouwe groep klanten hebben, een engaged crowd. We hebben het concept inmiddels uitgebreid voor al onze kledingstukken, dus we bieden niet alleen jeans aan volgens het leaseconcept. We vinden dat we als merk verantwoordelijk zijn voor het opruimen van onze eigen rommel."

Wat zijn jullie verdere plannen met het leaseconcept?
"We gaan het een beetje aanpassen, zodat ook winkeliers die onze collecties verkopen er mee kunnen werken. We werken dan niet met contracten, maar met statiegeld. Zo doen we dat al in Duitsland. Ik denk dat het voor retailers een goede ontwikkeling is. Consumenten die hun kledingstuk terugbrengen, komen weer naar de winkel, dat betekent meer traffic voor de detaillist."

Momenteel wordt Mud Jeans verhuurd bij 5 winkels in Nederland en 20 in Duitsland. Willen jullie dit verder uitbreiden?
"Zeker. In 2015 willen we in Nederland ook een twintigtal verkooppunten. We merken dat vooral vrouwen het prettig vinden om een broek in een winkel te passen. Zij willen meteen zien hoe hun billen eruitzien. Mannen zijn wat makkelijker bij de aanschaf van een spijkerbroek."

Yasmine Esser

MUD Jeans