• Home
  • V1
  • Leads
  • ‘Multichannel is niet voor alle schoenenretailers goed’

‘Multichannel is niet voor alle schoenenretailers goed’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De eerste helft van 2012 was wisselvallig voor ondernemers in de schoenenbranche. Over het gehele jaar verwacht het ING Economisch Bureau een daling van 2 procent in de schoenendetailhandel. Maar de verkoop van schoeisel via

internet nam juist een vlucht.

Vooral
april was een barre maand voor schoenenretailers. Door de koude temperatuur meden consumenten de winkelstraten en hadden ze geen zin in nieuwe sandalen. Het ING Economisch Bureau verwacht ook in de tweede helft van het jaar en in 2013 een lichte krimp. Ook als het consumentenvertrouwen, ondanks een lage koopkracht en de verhoging van de btw, stijgt, dan nog zal er weinig veranderen.

De online schoenenmarkt is volgens de bank echter in rap tempo volwassen geworden. Dave Quadvlieg, branchemanger voor de schoenenmarkt bij brancheorganisatie CBW-Mitex, erkent dit. “Tegenwoordig denken consumenten niet meer in kanalen. Door multichannelstrategieën wordt het ook steeds meer mogelijk om in een fysieke winkel op internet te bestellen. En de markt is in een versnelling gekomen door de komst van een aantal grote partijen. Voorheen waren schoenenretailers nog huiverig voor internet. Schoenen moet je immers passen.”

ING is echter sceptisch over de multichannelstrategie. Volgens de bank zullen de problemen van retailers niet opgelost worden door multichannel te opereren vanuit bestaande concepten. “Door de combinatie van webshops en fysieke winkels wordt geprobeerd de online klant toch zoveel mogelijk te behouden en daar waar mogelijk alsnog richting winkel te krijgen. Het is echter de vraag of consumenten die beperking willen,” schrijft het Economisch Bureau in een rapport. Bovendien vraagt multichannel om flink wat investeringen: logistiek en de techniek op de winkelvloer.

En zelfs als ondernemers bereid zijn geld neer te leggen voor de nieuwe strategie – wat volgens ING als kleine speler tussen het grove geweld van webshops als Zalando en Sarenza moeilijk is – dan nog is het zaak goed na te denken over waarom online winkels zo goed scoren. Het antwoord: gemak, bereikbaarheid en voorraad. Maar ook ergernissen in fysieke winkels: opdringerige verkopers, niet beschikbaar zijn van producten, drukte in de winkel en wachttijden bij de kassa.

“Wij adviseren ook zeker niet iedereen om een webwinkel te openen,” zegt Quadvlieg. “Het vereist veel kennis, bijvoorbeeld hoe je gevonden wordt online, anders is het kansloos. En het is eigenlijk een tweede winkel die je opent. Winkeliers moeten weloverwogen beslissen of ze iets zien in multichannel. Die strategie is niet voor iedereen weggelegd.”

Hoe dan te overleven in de schoenenbranche? ING denkt vooral aan een onderscheid tussen fun- en functioneelshoppen voor fysieke schoenenverkopers en een herinrichting van winkelgebieden. Quadvlieg adviseert de leden van CBW-Mitex samen te werken met leveranciers. En verder? “Data is het nieuwe olie. Ondernemers moeten zoveel mogelijk gegevens vergaren van hun klanten, en daar zijn waar de doelgroep is.”

CBW Mitex
ING Economisch Bureau
Mitex
schoenenbranche