• Home
  • V1
  • Leads
  • MVO insider ... Granny’s Finest

MVO insider ... Granny’s Finest

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Maa

tschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), duurzaam, ecologisch, biokatoen, organic, ethisch en people, planet, profit. Een aantal termen waarmee de consument anno 2013 om de oren wordt gegooid. Maar wat is ‘groene’ mode,

wat bieden deze merken precies en werkt dat in een tijd van economische malaise? In aflevering 5: Granny’s Finest. FashionUnited spreekt met oprichter Niek van Hengel.

Gr
anny’s Finest wil vereenzaming onder senioren tegengaan door hen in groepsverband te laten breien begeleid door jonge ontwerpers. Hoe ben je op het idee gekomen?

“Toen ik bij mijn opa op bezoek was in het verzorgingstehuis. Daar raakte ik aan de praat met een vrouw die heel enthousiast aan het breien was. Ik vroeg haar wat ze aan het maken was en voor wie, maar ze bleek niemand te hebben voor wie ze iets kon maken. Ze deed het puur omdat ze het zo leuk vindt. Zonde, dacht ik. Dezelfde dag nog ben ik met mijn oma naar de wolwinkel gegaan en een week later had ik een prachtige sjaal. Samen met mijn goede vriend Jip Pulles, die met Granny’s Finest is afgestudeerd aan de Hogeschool Rotterdam, ben ik vervolgens een gezellige breiclub begonnen.”

Hoe reageerden de vrouwen?
“Activiteiten in zorginstellingen zijn vaak stoffig en worden niet echt sexy gepresenteerd, maar dit keer kwamen er twee kerels met een leuk plan. Dat is wel wat anders dan breien voor het goede doel. De grannies vinden het ook leuk dat ze niet uit een oud knipkrantje breien, maar samen met jonge ontwerpers een idee uitwerken. Een stuk spannender dan de standaard activiteit.”

Steeds meer modebedrijven doen aan verantwoord ondernemen. Waarom denk je dat dat belangrijker wordt?
“Ik denk dat mensen zich steeds meer bewust worden dat het niet alleen maar nemen, maar ook teruggeven in deze maatschappij is. Zeker voor grote merken zijn er veel mogelijkheden op het gebied van verantwoord ondernemen.”

Zien winkeliers de sociale kant ook als een voordeel?
“Voor winkeliers is het fijn dat ze de klant een leuk verhaal kunnen vertellen. Het spreekt voor consumenten tot de verbeelding als ze horen dat de sjaals door oma’s in een verzorgingstehuis zijn gebreid. Aan elk kledingstuk hangt bovendien een label met een boodschap of de naam van een van de grannies. Via onze website kunnen klanten hen vervolgens gratis een postkaartje sturen als dank. Wekelijks leveren wij de post af en dat vinden de grannies fantastisch. De kaarten krijgen een mooi plekje in huis.”

Is Granny’s Finest rendabel?
“Nog niet. We verkopen prima, maar zijn nog niet winstgevend. We hebben eerst een hoop moeten investeren. Daarom zijn we nu op zoek naar nieuwe verkooppunten. Zondag en maandag staan we op Mint tijdens de Modefabriek en daar hopen we nieuwe retailers te ontmoeten.”

Wat is jouw tip voor aspirant ‘groene’ ondernemers?
“Besef dat je niet alles in een keer kunt doen. Wij wilden bij de lancering meteen alles van 100 procent duurzame materialen maken, maar dat is best lastig als je net begint. Daarom adviseer ik andere ondernemers om gewoon met het idee aan de slag te gaan. In de loop der tijd kun je het concept nog verbeteren.”

Foto's: Granny's Finest

Granny's Finest
mvo insider