• Home
  • V1
  • Leads
  • MVO insider … MLY

MVO insider … MLY

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), duurzaam, ecologisch, biokatoen, organic, ethisch en people, planet, profit. Een aantal termen waarmee de consument anno 2012 om de oren wordt gegooid. Maar wat is ‘groene’ mode,

wat bieden deze merken precies en werkt dat in een tijd van economische malaise? In aflevering 3: MLY. FashionUnited spreekt met modeontwerper Emily Hermans.

Wat
is je achtergrond in de mode?

“Ik heb een grafische opleiding gedaan en een opleiding gevolgd aan het Amsterdam Fashion Institute (Amfi). Na mijn afstuderen aan het Amfi heb ik mijn eigen bedrijf opgezet. Dat was in 2004.”

Duurzaam volgens MLY?
“Ik heb een maatschappelijk verantwoord merk. Geen ecomerk, maar ik maak bewuste keuzes met oog op duurzaamheid. Ik ontwikkel bijvoorbeeld mijn eigen materiaal. Dat is meteen mijn kracht, maar ook mijn zwakte. Daardoor heb je geen gecertificeerd product. Het grootste deel van de fabricage vindt plaats in Nederland: van de productie van het materiaal tot het confectioneren. Garens importeer ik ook uit Italië. Van restgaren maak ik limited editions. Geprinte kledingstukken druk ik voornamelijk digitaal, met biologisch afbreekbaar inkt. Het voordeel van de techniek is dat er minder water wordt gebruikt dan bij andere drukprocessen en dat er geen waste is. Tot slot ontwikkel ik momenteel jeans van een biomateriaal.”

Waarom deze ‘groene’ keuzes?
“Ten eerste produceer ik in Nederland omdat het prettig is dat de kennis direct beschikbaar is. Ik bezoek twee- tot driewekelijks breierijen. In de fabrieken kan je ter plekke dingen bedenken en maken. Die manier van werken onderscheidt je denk ik als label. Ten tweede is het flexibel, er zijn korte levertijden en het geeft de consument meer inzicht. Het is minder abstract.”

Wat vindt de winkelier belangrijk?
“Er zijn meerdere typen klanten. Zo is er de duurzame winkelier, die kritisch is, en veel vragen stelt over het materiaal. Denk aan Wehkamp.nl die MLY verkoopt in een premium ‘eco’ sectie. Anderen, zoals Sukha (een Amsterdamse concept store, red.), vinden het belangrijk dat de collectie natuurlijk aanvoelt, modisch is en sfeer ademt.”

Hoe zit het met concurrentie?
“Er is nog genoeg ruimte op de markt. Er is al veel duurzaam geproduceerde kleding, maar niet zoveel duurzame mode. En mijn dames kopen niet bij Zara en H&M.”

Wil de (Nederlandse) consument geld besteden aan duurzaam geproduceerde kleding?
“De consument koopt minder en slow fashion is een onderdeel van duurzaamheid, zo zie ik dat. Ik denk dat de consument – mijn consument – op zoek is naar iets wat lang mooi blijft en meerdere seizoenen meegaat. Denk aan kleding dat drie, vier of zelfs vijf jaar meegaat.”

Is het rendabel? Maakt MLY winst?
“Winst is een lastig ding, maar rendabel is het zeker. Ik heb een gezond bedrijf, maar winst wordt geïnvesteerd. Ik wil langzaam, steady groeien. En alles optimaliseren, kost geld.”

Wat is een duurzaamheids #fail?
“Er is veel onduidelijkheid. Je kunt je daarin verliezen. Denk aan vragen als ‘wat is beter, kleding van bamboe of van een grondstof die minder eco is, maar langer meegaat?’ Ook kun je als klein bedrijf nooit controle hebben over het totale proces. Garen of zijde worden ver weg gemaakt.. Daarom kun je beter niet zeggen dat je 100 procent eco doet. Ik denk dat het goed is te vertellen wat je wel doet.”

Tip voor aspirant ‘groene’ ondernemers?
“Zoek naar jouw unieke handschrift.”

Over MLY
Sinds: 2004
Aantal werknemers: 2
Aantal verkooppunten: 15 in Nederland, 11 in België en 4 online verkooppunten.
Likes op Facebook: 180
Bijzonderheden: MLY staat bekend om haar zelfontwikkelde breisels. In oktober, tijdens de Dutch Design Week, heeft de ontwerpster haar eerste eigen winkel geopend in Eindhoven. 7 december is de feestelijke opening.

Foto’s: MLY lente/zomer 2013
Emily Hermans
MLY
mvo insider