• Home
  • V1
  • Leads
  • MVO insider... O My Bag

MVO insider... O My Bag

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), duurzaam, ecologisch, biokatoen, organic, ethisch en people, planet, profit. Een aantal termen waarmee de consument anno 2013 om de oren wordt gegooid. Maar wat is ‘groene’ mode, wat bieden

deze merken precies en werkt dat in een tijd van economische malaise? In aflevering 8: Paulien Wesselink, oprichtster van eco en fair trade tassenmerk O My Bag.

Na
je studie Internationale Betrekkingen besloot je je liefde voor mode te combineren met duurzaamheid door O My Bag op te richten. Hoe heb je dat aangepakt?

“In april 2010 ben ik samen een vriendin van de universiteit begonnen met de ontwikkeling van O My Bag. We wilden niet zomaar een tassenmerk oprichten, maar dachten na hoe we tegelijkertijd een steentje konden bijdragen. We hebben veel gelezen over de impact van leer op het milieu en schadelijke chemicalieën als chroom die gebruikt worden om leer te looien. Ze vormen niet alleen een gevaar voor de werknemers die er aan blootgesteld worden, maar komen ook vaak in het drinkwater en gewassen terecht.

Op de bonnefooi zijn we vervolgens naar India en Indonesië afgereisd om producenten van ecoleer te zoeken. Via via en op internet hadden we producenten gevonden, maar de ideale zat er niet tussen. Of de samples waren niet goed genoeg, of de kwaliteit van het leer was niet optimaal. Samen met een fair trade organisatie in Kolkata in India hebben we vervolgens zelf ecoleer ontwikkeld, dat van nature die mooie vintage look heeft waar wij naar op zoek waren. Daar worden nu ook al onze tassen geproduceerd."

Twee jaar na de lancering hebben jullie 57 verkooppunten in 10 landen. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?
“We kregen na de lancering al meteen veel aandacht van kranten en tijdschriften. Vanaf begin af aan hebben we ook alle communicatie in het Engels gedaan, waardoor we internationaal ook veel free publicity hebben gekregen. Onze deelname aan de Green Fashion Competition heeft internationaal voor een groeispurt gezorgd. We hebben onder meer verkoopppunten in landen als Amerika, Canada, Rusland en Zuid-Korea.”

Hoe belangrijk is de milieuvriendelijke en fair trade kant van O My Bag voor retailers?

“Ons eerst verkooppunt was Nukuhiva, de duurzame winkel van Floortje Dessing. Voor hen was het belangrijk dat er een goed verhaal achter O My Bag zat. Maar ook aan andere retailers merk ik dat zij het steeds belangrijker vinden dat er ook naar de productiekant gegeken wordt.”

En voor consum
enten?
“Toen ik O My Bag oprichtte stond een ding voorop: in eerste instantie moesten de tassen een modeproduct zijn. Ik ken mezelf; ik koop niet bij wereldwinkels alleen omdat de producten goed gemaakt zijn. Het merendeel van onze doelgroep (voornamelijk studenten en net-afgestudeerden) koopt een O My Bag dan ook voor het ontwerp, en vindt het extra leuk als ze horen dat ze er ook nog iets goeds mee doen. Er is ook een deel dat denkt ‘goh, leuk’, maar die het verder niet veel kan schelen. En dan is er nog de groep consumenten die de tassen bewust kopen, omdat ze verantwoord geproduceerd zijn.”

Is O My Bag al winstgevend?
“We maken gelukkig wel al winst, maar alles investeren we direct weer in het bedrijf. Zo heb ik aan het begin van het jaar twee werknemers aangenomen voor sales, communicatie en marketing. Voorheen deed ik alles zelf met stagiaires. Nu zijn we met zijn zessen op kantoor, drie werknemers en drie stagiaires.”

Wat is jouw advies voor aspirant ‘groene’ ondernemers?
“Droom groot en werk hard. In Nederland zitten veel mensen in een keurslijf van werken in een bedrijf, maar van mij mag het allemaal wel wat avontuurlijker. Tegen hen zou ik willen zeggen: wees niet bang en ga je dromen achterna."

Dit is voorlopig de laatste aflevering van deze rubriek.



mvo insider
O MY Bag