• Home
  • V1
  • Leads
  • MVO insider … Rianne de Witte

MVO insider … Rianne de Witte

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), duurzaam, ecologisch, biokatoen, organic, ethisch en people, planet, profit. Een aantal termen waarmee de consument anno 2012 om de oren wordt gegooid. Maar wat is ‘groene’ mode,

wat bieden deze merken precies en werkt dat in een tijd van economische malaise? In aflevering 2: Rianne de Witte. FashionUnited spreekt met Rianne de Witte.

Wat is
je achtergrond in de mode?

“Mijn overgrootmoeder was kleermaker van het dorp en van kinds af aan ben ik door haar toewijding geïnspireerd. Ik heb aan de Sint Joost Kunstacademie in Breda modevormgeving gestudeerd. Na mijn afstuderen, ben ik meteen als onafhankelijk ontwerper begonnen. Tevens ben ik gaan ontwerpen voor private labels. Een bewuste combinatie, ik houd van toegepaste opdrachten.”

Waarom ‘groen’?
“Nu is het ‘in’ om groen te doen, maar toen ik begon was het een onontgonnen gebied. ‘Groen’ werkte bijna tegen je; men vond het overdreven en geloofde niet in de eigenschappen van de stoffen, noch dat het ooit mode zou kunnen worden. Mijn manier van werken is tijdens mijn studie ontstaan. Een seminar fashion & environment in 1992 was een eye opener voor me. Daarnaast sprak de wegwerpcultuur die in de mode heerst me totaal niet aan: het vluchtige, de vele collecties per jaar en de kleding die na een paar keer dragen op de vuilnisbelt belandt. Werken met pure materialen en tijdloze kleding maken met meer waarde en zonder kinderarbeid bijvoorbeeld – dat was mijn intentie.”

Duurzaam volgens Rianne de Witte?
“Ik ben aangesloten bij Made-by (een organisatie die modemerken ondersteunt om te produceren volgens het principe; people, planet en profit, red). Ik produceer mijn collecties deels in Portugal, deels in Nederland. Duurzaam speelt een rol bij logistiek en transport. Ik werk ook samen met Strawberries fabrics waarbij we in Mali, Bangladesh en Laos met NGO’s werken. Tot slot gebruik ik veel lyocell in mijn ontwerpen, een houtpulpviscose. De stof wordt gemaakt door het Zwitserse bedrijf Lenzing dat daarvoor een milieuvriendelijk productieproces heeft ontwikkeld.”

Wat vindt de winkelier belangrijk?
“Winkeliers staan meer open voor groene merken. Maar omdat ze het momenteel zwaar hebben, is het lastig een hele collectie te verkopen. Ze houden hun hand op de knip. Ik merk dat winkeliers vooral op safe spelen: ze kopen de klassieke, mooi uitgewerkte items. Tijdloosheid is een ingang.”

Hoe zit het met concurrentie?
“Toen ik begon waren er nog geen eco-labels, nu is er meer concurrentie. Maar het is goed om concurrentie te hebben. Ik beschouw het ook niet als nadeel dat groen doen ‘in’ is, in tegendeel. Ik vind het een goede ontwikkeling dat steeds meer grote concerns in hun campagnes zorg dragen voor een betere bewustwording. Wel vind ik dat sommige merken en ontwerpers makkelijk gebruik maken van de term duurzaam.”

Wil de (Nederlandse) consument geld besteden aan duurzaam geproduceerde kleding?
“Ik denk dat de gemiddelde consument op dit moment zo min mogelijk wil besteden aan kleding. En de consument die er geld aan uitgeeft, doet dat aan een goed product van goede kwaliteit. Er wordt dus niet specifiek, maar indirect gekozen voor duurzaam geproduceerde kleding. Ik merk dat de consument bang is - overigens onterecht - duurder uit te zijn bij duurzaam geproduceerde kleding.”

Is het rendabel? Maakt Rianne de Witte winst?
“Ik ben al twintig jaar bezig en Rianne de Witte bestaat nog steeds. Wel is het een lastige tijd, dus dat is schakelen.”

Wat is een duurzaamheids #fail?
“De kleding-consument is bijna allergisch geworden voor de term duurzaam. Voor mij is het vanzelfsprekend: duurzaamheid draagt mijn product, maar is lastig als je dat wilt uitdragen en inzetten als marketing. Dat kan een gevaar zijn.”

Tip voor aspirant ‘groene’ ondernemers?
“Zorg dat je een goed verhaal hebt en een hele lange adem.”

Over Rianne de Witte
Sinds: 1994
Aantal werknemers: Nul. “Ik werk met freelancers.”
Aantal verkooppunten: Circa 25 verkooppunten in Nederland, Frankrijk, Zwitserland, Japan, Engeland, Saudie Arabië en Italië en een eigen webshop.
Vrienden op Facebook: 4.173
Volgers op Twitter: 1.026
Bijzonderheden: In 2006 was De Witte genomineerd voor de Nederlandse Designprijzen met haar handschoenontwerp 'peace deux pièce'. De ontwerpster maakte onder andere collecties voor Cora Kemperman, Wendy van Dijk-V&D en Hotel New York. Sinds 2007 ontwerpt De Witte voor Netl (een merk dat kleding maakt met brandnetelgaren, red.).
mvo insider
Netl
Rianne de Witte