• Home
  • V1
  • Leads
  • MVO insider … Studio Jux

MVO insider … Studio Jux

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), duurzaam, ecologisch, biokatoen, organic, ethisch en people, planet, profit. Een aantal termen waarmee de consument anno 2012 om de oren wordt gegooid. Maar wat is ‘groene’ mode,

wat bieden deze merken precies en werkt dat in een tijd van economische malaise? In aflevering 1: Studio Jux. FashionUnited spreekt met mede-eigenaar Carlien Helmink.

Wat
is je achtergrond in de mode?

“Ik kom vers van de universiteit. Tijdens mijn studie communicatieweten-
schappen ging ik aan de slag bij Pepe Jeans, want mode was niet slechts een puberale interesse. Later heb ik me aangemeld als vrijwilliger bij Studio Jux, toen nog een kunstproject. Na mijn afstuderen vroeg Jitske (oprichter Jitske Lundgren, red.) me als partner. We stelden een business plan op en zochten investeerders: in 2008 werd Studio Jux in zijn huidige vorm gegoten.”

Waarom ‘groen’?
“Ik had altijd het gevoel dat ik iets ‘moest’ doen voor de wereld. Bij Studio Jux zijn we begonnen vanuit het fair trade idee: iets betekenen voor de minder bedeelde mens. Maar als de ‘groene’ bal eenmaal begint te rollen, dan bekijk je alle duurzame aspecten, ook het milieu.”

Duurzaam volgens Studio Jux?
“Duurzaam is verweven in het hele idee. Bij iedere keus die we maken. Van groene stroom op kantoor tot de duurzaam geproduceerde stoffen. Zo laten we Europese stoffen in Europa vervaardigen, Aziatische stoffen in Azië. Verder willen we onze mensen op een goede manier behandelen: op de manier waarop we zelf behandeld willen worden. We werken met bestaande leveranciers in Nepal, een geïsoleerd land tussen India en China dat vaak wordt overgeslagen. Maar wij zijn ook zelf leverancier: in Kathmandu, Nepal, hebben wij nu zo’n 1,5 jaar ons eigen atelier met inmiddels 27 werknemers. We onderhouden 27 gezinnen, en waarschijnlijk ook hun buren. Dat is mijn grootste trots.”

Wat vindt de winkelier belangrijk?
“Een goede collectie staat voorop: een modische collectie voor een goede prijs. We merken dat winkeliers duurzaam zien als bonus. En zij vinden het sympathiek wat we doen. We kunnen veel vertellen, en zijn gepassioneerd. Dat valt op tussen het aanbod in de markt waar enorme aantallen worden weggezet.”

Wie zijn jullie concurrenten?
“Duurzame mode is er nog niet zoveel; of het is duurzaam en niet modisch, of het is modisch maar niet duurzaam. We hebben elkaar daarom nodig. Een winkelier kan immers niet alleen Studio Jux in zijn winkel hangen. We groeien snel, dus de markt is nog niet verzadigd. Daarbij moet nog een enorme slag worden gemaakt bij de consument. Ik heb liever dat iemand een Jux-rok combineert met een biokatoen-top van H&M, dan met een niet duurzaam geproduceerde topje.”

Wil de (Nederlandse) consument geld besteden aan duurzaam geproduceerde kleding?
“Zeker. Juist in deze tijd gaat de consument bewuster om met zijn geld. En om een voorbeeld te noemen: Albert Heijn heeft de puur&eerlijk-lijn. Het is niet goedkoper, maar met met extra zorg voor mens, dier, natuur of milieu gemaakt. Dat geeft aan dat er een enorme markt is, dat duurzaam steeds meer leeft. En, uiteindelijk ben je toch niet trots op een jurkje dat je voor 10 euro in de uitverkoop hebt gekocht, maar op een mooi item?.”

Is het rendabel? Maakt Studio Jux winst?
“Studio Jux is gewoon een B.V., een bedrijf. Met goede cijfers, ja. We zijn wel een jong bedrijf, dus we moeten veel investeren.”

Wat is een duurzaamheids #fail?
“Duurzaam is een breed begrip. Een gevaar is overanalyseren. Je kunt oneindeig nadenken wat duurzaam is en of je het wel goed doet. Met radicale ideeën kun je uit de bocht vliegen. Kijk liever naar de winst die je wel maakt. En tenslotte moet er toch een collectie komen, en brood op de plank.”

Tip voor aspirant ‘groene’ ondernemers?
“Vergeet niet heel trots te zijn op een mooie collectie. Vergeet ook niet dat je een bedrijf bent, net als alle anderen.”

Over Studio Jux

Sinds: 2008
Aantal werknemers: 5 in Nederland, 27 in Nepal.
Aantal verkooppunten: 70 in 12 landen (Europa en Japan).
Likes op Facebook: 1.210
Volgers op Twitter: 756
Bijzonderheden: In 2010 wint Studio Jux de Ethical Fashion Award in Parijs. Het modelabel sleept in januari 2012 tijdens de Amsterdam Fashion Week de eerste prijs van de Green Fashion Competition (goed voor een bedrag van 25.000 euro) in de wacht, terwijl Prinses Máxima frontrow zit.

Foto’s: herfst/wintercollectie 2012/13 - Mick de Lint
carlien helmink
mvo insider
Studio Jux