• Home
  • V1
  • Leads
  • MVO insider … Suitsupply

MVO insider … Suitsupply

21 dec. 2012

Leads

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), duurzaam, ecologisch, biokatoen, organic, ethisch en people, planet, profit. Een aantal termen waarmee de consument anno 2012 om de oren wordt gegooid. Maar wat is ‘groene’ mode,

wat bieden deze merken precies en werkt dat in een tijd van economische malaise? In aflevering 4: Suitsupply. FashionUnited spreekt met oprichter en CEO Fokke de Jong.

Duurzaam volgens Suitsupply?
“In Biella aan de Zwitserse Grens in Noord-Italië worden stoffen geproduceerd in weverijen die werken volgens de allerstrengste milieueisen - voldoen ruimschoots aan REACH (een Europese verordening voor chemische stoffen en het veilige gebruik ervan, red.). Er worden nauwelijks chemicaliën bij de productie gebruikt, alleen essentiële zuren. De weverijen hebben een waterzuiveringsinstallatie, en er is een visvijver waarin vissen leven in water uit de weverij. Omdat het dorp middenin de bergen in een gevoelig natuurgebeid aan het Como meer ligt, heb je een enorme verantwoordelijkheid. Daarnaast werkt Suitsupply alleen met ateliers die voldoen aan de internationaal erkende normen van de International Labour Organisation (o.a. geen kinderarbeid, en een salaris dat voldoende is om een gezin te onderhouden, red.), en Suitsupply is al jaren aangesloten bij Fair Wear Foundation (FWF), de organisatie die helpt bij het verbeteren van werkomstandigheden en controleert in hoeverre leveranciers voldoen aan de Gedragscode voor de Kledingindustrie.”

Waarom ‘groen’?
“Mvo is een vanzelfsprekende conditie in de huidige maatschappij en gaat hand in hand met een gezonde bescherming van je belangen. Zo investeren wij in de fabrieken door middel van het opleiden van productiemedewerkers, om onze pakken op een hoogwaardige manier te laten maken. Deze investering wil je beschermen en behouden, daarom bied je deze medewerkers goede salarissen en werkomstandigheden, zodat ze niet met de opgedane ervaring naar de concurrent gaan.”

Waarom zet Suitsupply Mvo niet in als marketing?
“Ons Mvo beleid staat vermeld op de website. Een bedrijf moet communiceren waarin hij onderscheidend is. We doen het al jaren zo, Mvo is voor ons vanzelfsprekend. Ik heb er ook nooit bij stilgestaan het als marketingtool te benutten. Vijf, zes jaar geleden was dat misschien relevant, maar nu doen alle serieuze kledingbedrijven aan Mvo. Ik vind ook dat iedereen aan Mvo moet doen, dus waarom zou ik er een onderscheiden punt van mijzelf van maken?”

Vindt de Suitsupply klant Mvo belangrijk?
“Ik denk dat de consument Mvo als een vanzelfsprekendheid ervaart. De consument voelt het als een exceptie als er niet aan wordt voldaan.”

Tip met betrekking tot maatschappelijk verantwoord ondernemen?
“Het is heel makkelijk iets te roepen over 100 procent biologische kleding, alleen de realiteit is dat je daar niet een hele collectie van kunt maken. Je moet juist kijken naar de onderdelen waarin je de hulpstoffen wel gebruikt. Het is belangrijk dat je Mvo ankert in alle onderdelen van de bedrijfsvoering: op inkoopgebied, maar ook winkelgebied. Wij zijn jaren geleden bijvoorbeeld overgestapt op LED-verlichting. Mvo staat niet haaks op gewoon ondernemen. Het levert vaak meer geld op of het kan strategisch bijdragen aan de bedrijfsvoering. Kort samengevat: voor mij is er weinig verschil tussen maatschappelijk verantwoord ondernemen en ondernemen.”

Over Suitsupply
Sinds: 1999.
Aantal werknemers: 400-450.
Aantal winkels: 45 Suitsupply winkels in Europese landen als Nederland, België, Duitsland, Italië, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten, en de online shop.
Vrienden op Facebook: 35.694. “We worden regelmatig van Facebook afgegooid vanwege spannende plaatjes.”
Bijzonderheden: Fokke de Jong won in 2008 de Marketing Excellence Award. Twee jaar later werd hij genomineerd voor de vakprijs Retail Personality. Tot slot veel lovende woorden van Amerikaanse media sinds expansie naar de VS. Een aantal voorbeelden: Wall Street Journal schreef dat de kwaliteit van een Suitsupply pak van 614 dollar overeenkomt met de kwaliteit van een pak van van 3625 dollar, New York Magazine tipte Suitsupply als nummer een keus voor pakken en GQ noemde Suitsupply ‘one the coolest new stores of 2011’.

Foto’s: Fokke de Jong, Suitsupply Chigago
Fokke De Jong
mvo insider
SuitSupply