Nationaal Modecongres: Geen wegwerpcultuur in Nederland
bezig met laden...
Mode
Maar hoe kunnen ondernemers dan in spelen op de veranderende markt waar enerzijds uitverkoop en anderzijds e-commerce steeds meer de overhand krijgen? Volgens trendwatcher Carl Rohde – “eigenlijk ben ik cultureel-sociologisch onderzoeker, maar ‘trendwatcher’ verdient beter, dus ik klaag niet” – moeten modebedrijven innovatiever en creatiever zijn. Hij wijst naar de modeshow van Burberry in Peking, waar het onduidelijk was of de mannequins van vlees en bloed waren, of een hologram. Geheime clubs en pop-up stores doen het tien jaar na de introductie nog altijd goed. “Ook online, kijk naar shoppingcommunities als Vente-Privée.”
Mark McKeon, CEO van V&D, pleit voor een omni channel strategie. Nu verdient V&D zo’n 1 miljoen euro online per week. In 2014 moet dat 89 miljoen euro per jaar zijn. Dankzij deze strategie en samenwerkingen met merken, weet V&D te overleven. “Een paar jaar geleden werd nog voorspeld dat warenhuizen zouden verdwijnen, maar kijk nu eens,” zegt de topman.
Ook Jan Willem Jansen, die zich bij het Hoofdbedrijfschap Detailhandel bezig houdt met het project ‘het nieuw winkelen’, ziet dat consumenten niet meer bij één kanaal blijven in het aankoopproces. Verliest de ondernemer die niet mee gaat met deze trend in de toekomst een groot deel van de omzet? “Nee hoor, maar je moet niet zitten snurken.” Maar of de modebranche echt klaar is voor de toekomst is de vraag. De pilot van ‘het nieuw winkelen’ in Veenendaal verloopt moeizaam. Jansen: “Dat ligt vooral aan de cultuur van de detaillisten. Ketens willen vaak niet meewerken op lokaal niveau en ook de gemeente helpt niet. Over twee weken komt er eindelijk gratis wifi in het winkelcentrum, dat is wel een half jaar te laat.”
Yasmine Esser