• Home
  • V1
  • Leads
  • Nationaal Modecongres: Geen wegwerpcultuur in Nederland

Nationaal Modecongres: Geen wegwerpcultuur in Nederland

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De hele economie is verslaafd aan het snelle systeem van de mode. Willen we daar echt wel van af, vraagt professor doctor Dany Jacobs zich af tijdens de eerste editie van het Nationaal Modecongres. 145 modeprofessionals togen naar

filmmuseum Eye in Amsterdam om na te denken over het thema: ‘Mode, waarde of wegwerpartikel?’ Jacobs: “Fast fashion was er altijd. Volgens mij is slow fashion typisch iets voor ouderen, die hun stijl al hebben gevonden.”

Mode

een wegwerpartikel? Roland Kahn, eigenaar van modeformules CoolCat, America Today, MS Mode, Wonder Woman en Sapph, kan zich er kwaad om maken. Er heerst bovendien helemaal geen wegwerpcultuur in Nederland vindt hij. “We hebben eerder last van consumenten die hun spullen nooit wegdoen, en garageboxen vol met troep hebben waar ze nooit meer naar om kijken. Daar wordt goud geld mee verdiend in de vastgoedwereld.” Dat er steeds sneller producten in de uitverkoop gaan vindt de ondernemer logisch. “Consumenten betalen de volle prijs voor goede producten. En als je niet goed hebt ingekocht dan moet je je verlies nemen.” Rick Moorman, eigenaar van de gelijknamige mannenmodewinkel in Amsterdam, protesteert: “De consument snapt de uitverkoop helemaal niet. Hoe moet je uitleggen dat iets eerst 100 euro kost en een week later nog maar 30?”

Maar hoe kunnen ondernemers dan in spelen op de veranderende markt waar enerzijds uitverkoop en anderzijds e-commerce steeds meer de overhand krijgen? Volgens trendwatcher Carl Rohde – “eigenlijk ben ik cultureel-sociologisch onderzoeker, maar ‘trendwatcher’ verdient beter, dus ik klaag niet” – moeten modebedrijven innovatiever en creatiever zijn. Hij wijst naar de modeshow van Burberry in Peking, waar het onduidelijk was of de mannequins van vlees en bloed waren, of een hologram. Geheime clubs en pop-up stores doen het tien jaar na de introductie nog altijd goed. “Ook online, kijk naar shoppingcommunities als Vente-Privée.”

Mark McKeon, CEO van V&D, pleit voor een omni channel strategie. Nu verdient V&D zo’n 1 miljoen euro online per week. In 2014 moet dat 89 miljoen euro per jaar zijn. Dankzij deze strategie en samenwerkingen met merken, weet V&D te overleven. “Een paar jaar geleden werd nog voorspeld dat warenhuizen zouden verdwijnen, maar kijk nu eens,” zegt de topman.

Ook Jan Willem Jansen, die zich bij het Hoofdbedrijfschap Detailhandel bezig houdt met het project ‘het nieuw winkelen’, ziet dat consumenten niet meer bij één kanaal blijven in het aankoopproces. Verliest de ondernemer die niet mee gaat met deze trend in de toekomst een groot deel van de omzet? “Nee hoor, maar je moet niet zitten snurken.” Maar of de modebranche echt klaar is voor de toekomst is de vraag. De pilot van ‘het nieuw winkelen’ in Veenendaal verloopt moeizaam. Jansen: “Dat ligt vooral aan de cultuur van de detaillisten. Ketens willen vaak niet meewerken op lokaal niveau en ook de gemeente helpt niet. Over twee weken komt er eindelijk gratis wifi in het winkelcentrum, dat is wel een half jaar te laat.”

Yasmine Esser

MODINT
Nationaal Modecongres