Nederlandse ontwerpers manifesteren in Berlijn
bezig met laden...
Spieker kwam
Haar kleding noemt ze 'urban chic'. Een combinatie van Afrikaanse stoffen - ze maakt onder andere gebruik van de stoffen van het Helmondse bedrijf Vlisco - met Westerse materialen als tweed, denim en jersey. Ze is vooral trots op haar 'hooded scarf' een sjaal en capuchon ineen.
Spieker won in 2010 de Music and Fashion Battle in Amsterdam (MAFB). "Daarna liep ik stage bij Coolcat. Hoewel mijn kleding natuurlijk heel anders is, heb ik daar zo veel geleerd. Als autodidact merkte ik toen pas wat er allemaal bij een productie komt kijken,” vertelt ze voor aanvang van haar show in het Hotel Adlon Kempinski.
Ze loopt weg om een jurk van een mannequin dicht te strikken. Of we Afrikaans met elkaar spreken, vraag het model. “Nee,” lacht Spieker, “bijna, Nederlands.” Het is geen gekke vraag. Het is de Aftica Fashion Day van de Mercedes Benz Fashion Week Berlin, met naast shows ook een modetentoonstelling van kunstenaars uit de Afrikaanse diaspora.
Ook Natalie de Koning en Studio Jux geven een show in de Duitse hoofdstad: op woensdagavond vanaf half elf in Huxley’s Neue Welt, een oud theater in de wijk Neukölln, bekend vanwege de kunstenaars en creatievelingen. De avond van modeplatform Showfloor Berlin – voor duurzame labels only - is tot ‘Königreich der Niederlande’ gedoopt. De tribunes, met plek voor zevenhonderd mensen, zit vol.
"Ik ben benieuwd naar de reacties hier. Het is toch een ander land, een andere modewereld,” vertelt De Koning aan de NOS. Ze maakt slow fashion, een protest tegen de wegwerpcultuur, met jutten zakken als rokken. Ook op de catwalk ligt het tempo lager. De modellen schuifelen voorbij op Le Valse d’Amelie van Yann Tiersen. De ontwerpster die studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en stage liep bij Elsien Gringhuis, gebruikt ook koffiezakken in haar collectie. En in plaats van chemische verf gebruikt ze thee. Haar innovatieve materiaalkeuze is volgens eigen zeggen de reden dat ze is uitgenodigd in Berlijn.
Wat kun je bereiken als opkomend Nederlands modebedrijf met een show in Berlijn? Het lijkt vooral te gaan om een statement en minder om zaken doen. Zoals De Koning zegt tegen de NOS: “Ik wil vooral mensen inspireren en op andere ideeën over mode brengen.” En Spieker zegt: “Ik wil mijn view laten zien.” Toch wenst ze ook ‘groot’ te worden. “Ik hoop natuurlijk ook op een beter netwerk en inkopers.” Hoe groot is ze nu? “De verkoop neem ik in eigen hand. Mijn kleding ligt bij een paar winkels, maar ik weiger om mijn collecties in consignatie te hangen. Groot genoeg ben ik als de bladen het aandurven om over mijn kleding te schrijven.”