Nettowinst Adidas daalt door Reebok
bezig met laden...
Over
De brutowinst steeg ook: met 12 procent van 6,3 miljard euro naar 7,1 miljard. De nettowinst kwam echter wel lager uit dan in 2011. Het modebedrijf zag de winst dalen van 613 miljoen euro naar 526 miljoen euro.
Reden voor de nettowinstdaling is een afschrijving op het merk Reebok, vanwege de ongunstige vooruitzichten van het merk in Noord-Amerika, Latijns-Amerika en Brazilië. In Europa boekte het merk juist een dubbelcijferige omzetgroei. Hoeveel omzet de afzonderlijke merken binnen de Adidas Group hebben geboekt, maakt het concern niet bekend. Wel is duidelijk dat ook een reorganisatie van Reebok India de winst drukt. Onder leiding van Claus Heckerott, de nieuwe managing director, wordt het aantal Reebok vestigingen in India teruggebracht van 900 tot 300.
Ondanks de tegenslagen bij Reebok noemt CEO Herbert Hainer 2012 ‘opnieuw een succesvol jaar voor de Adidas Group’. Door de sportevenementen het afgelopen jaar werd Adidas zichtbaarder.
Adidas verwacht dit jaar minder kosten te hebben, vanwege een lager marketingbudget. In 2012 is veel geld uitgegeven aan de Olympische Spelen en het EK voetbal. Personeelskosten zullen wel hoger uitvallen, omdat het bedrijf wil investeren in nieuwe winkels.
Hainer: "We zijn zeer goed gepositioneerd om weer een recordverkoop te behalen in 2013. We hebben tal van innovaties in de pijplijn, in hardlopen, basketbal, voetbal, lifestyle, fitness en golf.” De topman is ervan overtuigd dat de doelen die het bedrijf voor 2015 heeft gesteld, gehaald worden. In dat jaar moet de omzet uitkomen op 17 miljard euro.
Foto’s: Reebok