Niels Klavers is thuis op de Gerrit Rietveld Academie
bezig met laden...
“Ik ben
Een verademing voor de studenten na de velen wisselingen binnen de directie van de opleiding. De afgelopen vier jaar hebben de modestudenten steeds moeten wennen aan nieuwe gezichten. Na het vertrek van Anne-Grethe Filtenborg in 2010 werd Karima Benali aangesteld als hoofd mode, maar zij verliet de academie na een jaar.
Ook voor buitenstaanders valt de verandering op. Klavers verplaatste de modeshow van de krappe gymzaal naar de lichte, industriële derde verdieping van het nieuwe gebouw naast de academie. In de ontwerpen van de studenten is eveneens Klavers’ invloed terug te zien. Een blouse die aan één zijde ook een cape was, mouwen zo lang dat ze ook kunnen fungeren als sjaal; het was duidelijk dat Klavers voor studenten niet alleen hun leermeester is, maar ook een grote inspiratiebron uit de tijd dat hij voor Klavers van Engelen ontwierp.
Voor de ontwerper zelf was het als thuiskomen toen hij na 16 jaar terug was op de Rietveld. “Het was meteen leuk, omdat ik hier natuurlijk zelf heb gestudeerd,” vertelt hij als hij terug is in zijn kantoor, dat tegelijkertijd dienst doet als opslagruimte voor etalagepoppen en kledingrekken. “Ik weet hoe het er hier aan toeging en hoe ik zelf was als student. Daar ben ik mee aan de slag gegaan.”
Het e
Schetsen en de technische en zakelijke kant van het vak komen nu ook eerder in de opleiding aan bod. Verder heeft Klavers het afgelopen jaar geïnvesteerd in het imago van de Rietveld. Uniek voor een modeacademie is dat studenten pas in het tweede jaar een afstudeerrichting kiezen. In het basisjaar komen alle disciplines aan bod: van tekenen en schilderen tot ontwerpen en beeldhouwen. Klavers: “Het leuke is dat er daardoor mensen op de afdeling zitten die eigenlijk niet eens wisten dat ze iets met mode wilden doen.” Volgens hem is deze focus op experimenteren de kracht van de academie. De enige eis voor studenten is dat hun werk in relatie moet staan tot het lichaam, maar voor de rest zijn ze volledig vrij om te kiezen of ze de autonome kant op willen gaan, of juist voor draagbaarheid kiezen. Klavers ziet hen dan ook niet per se eindigen als de nieuwe creatief directeur van een groot modehuis, maar in een laboratorium van een bedrijf waar experimenteren is toegestaan en nieuwe dingen worden getest. “Ik zie mijn studenten als ontwerpers die ontwerpen voor andere ontwerpers,” zo vatte hij het in zijn voorwoord van de Rietveldkrant samen.
Het is opmerkelijk hoe optimistisch Klavers is en hoeveel vertrouwen hij nog heeft in de modewereld, ondanks dat hij en Astrid van Engelen het hoofd niet boven water konden houden in tijden van crisis. Met welk gevoel laat hij zijn studenten nu de wijde wereld ingaan? “Natuurlijk is het een moeilijke tijd, zelfs voor de allergrootsten, maar ik ben ervan overtuigd dat er een markt voor hen blijft. Grote bedrijven hebben behoefte aan nieuwe ideeën: daar draait de wereld op. Ik probeer de studenten zoveel mogelijk te helpen om de wereld in te gaan, bijvoorbeeld door een mooie stage of master voor hen te regelen. Ik heb natuurlijk een groot netwerk en daar maak ik graag gebruik van.”
Foto 1 en 2: Morta Griskeviciute door Peter Stigter
Foto 3: Poul Brouwer door Peter Stigter