Nieuw gezicht voor 120-jarig warenhuis
bezig met laden...
"Acht maanden geleden zijn de eerste plannen gemaakt voor vernieuwing van de winkels," zo vertelt de kersverse commercieel directeur. Maison de Bonneterie zou een ingrijpende metamorfose ondergaan. Het oudste warenhuis van Nederland (120 jaar) worstelde met een wat oubollig imago ondanks het brede aanbod met ook jonge modieuze merken. In de nieuwe opzet van het warenhuis wordt die merkenmix meer op de voorgrond geschoven, met behoud van de unieke uitstraling en de grandeur van de panden aan het Rokin in Amsterdam en de Gravenstraat in Den Haag. Architect Charles Dunnett, die ook het beroemde Londense Liberty heeft verbouwd, werd aangetrokken om het warenhuis een eigentijdse uitstraling te geven. De verbouwing van de twee filialen heeft ongeveer drie maanden geduurd, maar de winkels zijn de hele zomer open gebleven. "Die periode is aangegrepen om met een mega sale oude voorraden te verkopen," zegt Seeman, "en dat trok een heel ander publiek naar de winkel."
Middels een gloednieuw magazine, dat vier keer per jaar zal worden uitgebracht, zijn vaste klanten inmiddels geïnformeerd over het nieuwe gezicht van de Bonneterie. De nieuwe uitstraling is tot aan de tasjes en bonnenboekjes doorgevoerd en wisselt ieder seizoen van basiskleur. Voor de winkels is gekozen voor een shop-in-shop formule met veel ruimte voor de ongeveer dertig labels die het warenhuis voert. "Het grootste deel van de merken die wij nu voeren -80 procent- is zelf verantwoordelijk voor die shop," zegt Seeman. De Bonneterie neem de winkel en het marketing-communicatie beleid voor zijn rekening. Met de merken zijn we partnerships aangegaan, een aantal merken heeft zelfs zijn eigen personeel getraind." Hij is niet bang dat deze aanpak resulteert in een standaard assortiment. "Natuurlijk zijn merken als Hugo Boss of Tommy Hilfiger ook elders te koop, maar onze merkenmix is uniek. Zo bieden wij nu Pinko, Liu Jo en Karl Lagerfeld aan. Bovendien zijn er merken zoals Dolce & Gabbana waarvan wij de inkoop zelf blijven doen. Of neem Max Mara, de jassen van dat merk doen het hier extreem goed, daar wordt dus meer van ingekocht."