• Home
  • V1
  • Leads
  • Nieuw mode-initiatief in Euregio Maas-Rijn

Nieuw mode-initiatief in Euregio Maas-Rijn

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Aïcha Gerards, HuiHui, Ingo Binder en Irene Heldens: deze namen doen misschien niet bij iedereen een belletje rinkelen, maar vanaf morgen komt daar verandering in. Dan worden de collecties van deze en andere jonge modetalenten

uit de Euregio Maas-Rijn verkocht in de Fashion Across Borders pop-upstore in Hasselt.

De

tijdelijke winkel, die tot juni 2012 open blijft, is een initiatief van Fashionclash, het Modemuseum Hasselt en Designmetropole Aachen om modetalent uit de drielandenregio de kans te geven om hun collecties te tonen en verkopen. Ook is de samenwerking tussen de Nederlandse, Belgische, Duitse steden Maastricht, Hasselt, Aaken, Luik en Eupon één van de culturele initiatieven waarmee Maastricht een gooi wil doen naar het Culturele Hoodstadschap van 2018. “Samen met onze Belgische en Duitse collega-steden zijn we gaan kijken welke culturele initiatieven we kunnen starten om aandacht te vestigen op de regio, zodat Maastricht meer kans maakt om Culturele Hoofdstad te worden,” legt Branko Popovic, woordvoerder van Fashion Across Border en mede-oprichter van de Fashionclash, uit. “Het Modemuseum in Hasselt heeft in kaart gebracht wat mode in de regio precies inhoudt en wie er actief zijn. Daaruit bleek dat er voldoende modegerelateerde projecten en mensen werkzaam in de branche om zoiets op te richten. Het resultaat is Fashion Across Borders.”

De pop-upstore is het eerste geesteskind van de stichting. De stad Hasselt heeft voor acht maanden een leegstaand pand ter beschikking gesteld. De ontwerpers en modelabels die in de pop-upstore worden verkocht, zijn geselecteerd op basis van twee criteria: een link hebben met de regio en de kwaliteit van hun collecties. De deelnemende modelabels hoeven slechts een kleine, maandelijkse bijdrage af te staan. De opbrengst van de collecties gaat voor honderd procent naar de merken zelf.

Door in de regio samen te werken, hoopt de stichting ook nieuwe markten te bereiken. Popovic: “We zitten niet op een afgesloten hoek van Nederland, België en Duitsland. Wij gaan juist sneller voor een dagje winkelen naar het buitenland dan naar de Randstad. Met Fashion Across Borders hopen we dat de mode-ondernemers in de regio nieuwe publieken aanspreken, zoals het Duitse Noordrijn-Westfalen. Daar wonen 18 miljoen mensen: meer dan in heel Nederland. Dat is een enorme afzetmarkt.”

Het uiteindelijke doel van de regio, die ook modegrootheden Martin Margiela, Raf Simons en Dirk Bikkembergs heeft voortgebracht, is een duurzaam, economisch productieklimaat voor modebedrijven. “In de rest van Nederland wordt bezuinigd op cultuur, maar wij willen juist economische, culturele initiatieven oprichten voor het lange termijn. We zijn bezig om een instituut op te richten waar ateliers, werkplaatsen, productiematerialen en machines aanwezig zijn die ontwerpers uit de regio kunnen gebruiken. Als beginnend ontwerper beschik je daar niet over, daarom willen we gaan samenwerken zodat het beschikbaar is voor iedereen in de regio en er een langdurig, economisch productieklimaat ontstaat."

De van oorsprong Limburgse Irene Heldens is een van de ontwerpers die vanaf morgen een verkooppunt heeft in de pop-upstore van Fashion Across Borders. ”Als jonge ontwerper is het lastig om nieuwe verkooppunten te vinden. Daarom vind ik het heel goed dat de organisatie ons een verkooppunt biedt en ons helpt om nog meer verkooppunten te vinden.” De pop-upstore in Hasselt is haar eerste verkooppunt in het buitenland. “Dat is een interessante nieuwe markt. Doordat de steden samenwerken, kunnen wij een nieuwe doelgroep bereiken. Ik hoop dat Fashion Across Borders waar kan maken wat ze beloven en dat we het in de verkoopcijfers terug gaan zien."

Fashion Across Borders