Nieuw mode-initiatief in Euregio Maas-Rijn
bezig met laden...
De
De pop-upstore is het eerste geesteskind van de stichting. De stad Hasselt heeft voor acht maanden een leegstaand pand ter beschikking gesteld. De ontwerpers en modelabels die in de pop-upstore worden verkocht, zijn geselecteerd op basis van twee criteria: een link hebben met de regio en de kwaliteit van hun collecties. De deelnemende modelabels hoeven slechts een kleine, maandelijkse bijdrage af te staan. De opbrengst van de collecties gaat voor honderd procent naar de merken zelf.
Door in de regio samen te werken, hoopt de stichting ook nieuwe markten te bereiken. Popovic: “We zitten niet op een afgesloten hoek van Nederland, België en Duitsland. Wij gaan juist sneller voor een dagje winkelen naar het buitenland dan naar de Randstad. Met Fashion Across Borders hopen we dat de mode-ondernemers in de regio nieuwe publieken aanspreken, zoals het Duitse Noordrijn-Westfalen. Daar wonen 18 miljoen mensen: meer dan in heel Nederland. Dat is een enorme afzetmarkt.”
Het uiteindelijke doel van de regio, die ook modegrootheden Martin Margiela, Raf Simons en Dirk Bikkembergs heeft voortgebracht, is een duurzaam, economisch productieklimaat voor modebedrijven. “In de rest van Nederland wordt bezuinigd op cultuur, maar wij willen juist economische, culturele initiatieven oprichten voor het lange termijn. We zijn bezig om een instituut op te richten waar ateliers, werkplaatsen, productiematerialen en machines aanwezig zijn die ontwerpers uit de regio kunnen gebruiken. Als beginnend ontwerper beschik je daar niet over, daarom willen we gaan samenwerken zodat het beschikbaar is voor iedereen in de regio en er een langdurig, economisch productieklimaat ontstaat."
De van oorsprong Limburgse Irene Heldens is een van de ontwerpers die vanaf morgen een verkooppunt heeft in de pop-upstore van Fashion Across Borders. ”Als jonge ontwerper is het lastig om nieuwe verkooppunten te vinden. Daarom vind ik het heel goed dat de organisatie ons een verkooppunt biedt en ons helpt om nog meer verkooppunten te vinden.” De pop-upstore in Hasselt is haar eerste verkooppunt in het buitenland. “Dat is een interessante nieuwe markt. Doordat de steden samenwerken, kunnen wij een nieuwe doelgroep bereiken. Ik hoop dat Fashion Across Borders waar kan maken wat ze beloven en dat we het in de verkoopcijfers terug gaan zien."