• Home
  • V1
  • Leads
  • Nieuw modelabel Charisma altijd op voorraad

Nieuw modelabel Charisma altijd op voorraad

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Na dertig jaar als trendanalist en conceptontwikkelaar in de mode-industrie te hebben gewerkt, brengt Ellen Haeser haar eigen modelabel op de markt: Charisma. Het merk richt zich op vrouwen die zich ‘niet met de grijze massa willen

identificeren’, maar die op zoek zijn naar orginaliteit en kleding die hun persoonlijkheid onderstreept.

Uniek is dat Charisma detaillisten niet vooraf per seizoen laat inkopen, maar volgens het het cash & carry-principe levert: de complete collectie is op voorraad en direct in te kopen in de showroom van het merk, zonder minimum afname. “Handig voor detaillisten die bijvoorbeeld door weersveranderingen op het laatste moment behoefte hebben aan wat zomerse items terwijl de herfstcollectie al in de winkel hangt,” legt Heaser uit. “Of als de nieuwe collectie nog niet geleverd is, maar winkeliers nog wel iets nieuws voor de consument in hun winkel willen hangen. Dan kunnen ze bij ons langskomen en hebben ze meteen iets nieuws.”

H

et idee voor een eigen merk ontstond toen de trendgoeroe samen met haar businesspartner Amit Sahni, die tevens werkzaam is in het familiebedrijf Sahni Fabs dat stoffen levert aan kledingexporteurs, op een beurs stond. Samen creëren ze ideeën, concepten en collecties die merken als Sportmax en retailers uit Japan, Spanje, Italië, Denemarken en Duitsland opnemen in hun collecties. Maar op de beurs was hun aanbod zo in trek, dat hen regelmatig werd gevraagd waarom ze het niet zelf verkochten. Haeser: “Voorheen dacht ik altijd: ‘er zijn al zoveel geweldige merken, waarom zou er dan nog een bij moeten’? Maar toen we vragen kregen van mensen op de beurs waarom we de collectie niet zelf verkochten, ben ik gaan nadenken. Zo is het idee ontstaan voor een eigen modelijn.”

Het resultaat is een tijdloze collectie jurken, blouses, tops, T-shirts, tunieken waar Indiase borduur- en decoratietechnieken in verwerkt zijn. De consumentenprijzen variëren van 99 tot 139 euro voor jurken en 79 tot 89 euro voor blouses. Van elk kledingstuk zijn altijd 64 stuks op voorraad. Hoewel Haeser pas net is begonnen, heeft het merk al twee verkooppunten: Annette Mode in Druten en Marinus in Vught. Op dit moment richt de ontwerpster zich op de Nederlandse markt.

Dat het strategisch gezien niet de meest verstandige tijd is om een merk op te zetten, heeft Haeser er niet van weerhouden om Charisma te lanceren. “Ik denk dat er altijd behoefte blijft naar nieuwe, bijzondere merken”, verklaart Haeser. “Er zijn al heel veel merken die voorspelbare basiscollecties brengen, maar merken die iets unieks brengen zijn er veel minder. Bovendien is onze prijs-kwaliteitverhouding goed en ik denk dat het in ons voordeel werkt dat als ondernemers een tussencollectie nodig hebben, ze het direct op voorraad bij ons kunnen inkopen.”

Het is niet de eerste keer dat Ellen Haeser een merk lanceert. In 2004 kondigde ze haar gelijknamige modelabel aan in samenwerking met het Duitse modebedrijf HS Fashion, maar door interne problemen binnen dat bedrijf en uit angst om de winkeliers die haar collectie hadden ingekocht te moeten teleurstellen, blies ze deal af. “Nu hebben mijn businesspartner en ik het gelukkig zelf in de hand.”

charisma
ellen heaser