Nieuw soort shopplezier in Meppel
bezig met laden...
Twee uur later opent de zaak voor het winkelend publiek. “Het is erg druk,” zegt Roel Popma enthousiast. De filosofie achter de combinatie eten, wijn en mode is goed bedacht. “De drie elementen versterken elkaar. De winkelende consument drinkt na het schoenen kopen nog wat na in ons café bijvoorbeeld,” legt Popma uit. “Bovendien trek je ook een breder publiek aan. Mensen die een wijntje komen doen in het café besluiten wellicht om ook een doosje wijn mee te nemen naar huis.”
Het pand deed in de vijftiende eeuw dienst als pastorie en heeft daarna meerdere functies gehad. Eeuwen later oogt het gebouw nog steeds prestigieus en verfraait deze het straatbeeld van Meppel. Een gunstige factor voor Popma. “We trekken de consument aan doordat De Wheem zowel van de buitenkant als van de binnenkant luxe en allure uitstraalt,” vertelt Popma trots. Er is niet beknibbeld op de decoraties die samen met de schoenen, hapjes en drankjes een exclusieve sfeer uitstralen.
Toch wil Popma zich richten op zowel consumenten met een dikke als een dunne portemonnee. “Iedereen moet bij ons terecht kunnen,” aldus Popma. In de winkel verkoopt hij kledingmerken als Kyra & Ko, B.Young en Summum woman. Voor heren zijn er voornamelijk schoenen; van bijvoorbeeld Van Bommel, Panama Jack of Bugatti. Het assortiment voor kinderen bevat schoenen van onder meer Gaastra, s.Oliver en Timberland, en alle personeelsleden hebben een cursus 'kindervoeten en kinderschoenen' gevolgd.
De komende weken pakt De Wheem flink uit. Er is aanstaande vrijdag een wijnproeverij gepland en zaterdag een modeshow. Popma beëindigde zijn toespraak met het doel van zijn droomzaak. “We willen het pand weer teruggeven aan de Meppeler gemeenschap en hopen dat hiermee te hebben bereikt.”