• Home
  • V1
  • Leads
  • Nieuw stijlplatform door Mercedes-Benz

Nieuw stijlplatform door Mercedes-Benz

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Een discussie over stijl aanwakkeren, dat wil automerk Mercedes-Benz. Want wie in een Mercedes-Benz rijdt, heeft klasse. Het bedrijf, dat zijn naam al verbond aan modeweken in onder andere Berlijn en New York, besloot daarom een eigen stijlplatform

te lanceren in Nederland. Lydia Altena van Mercedes-Benz: “Aanstormend en gevestigd creatief talent zal centraal staan.”

De

aanleiding om een eigen stijlplatform te lanceren, is simpel: de introductie van een nieuwe A-klasse Mercedes-Benz. “En de connectie met stijl zit eigenlijk in het DNA van ons merk,” zegt woordvoerster Lydia Altena. “Dat komt ook al tot uitdrukking in de samenwerkingen die we hebben op modegebied.”

Mercedes-Benz begon in 1996 met de titelsponsoring van de Australian Fashion Week in Sydney en Melbourne. In 2001 volgde New York. Daarna heeft het merk zijn betrokkenheid in de modewereld vergroot met de modeweken in Berlijn, Los Angeles, Miami en Mexico. In Nederland is het automerk niet verbonden aan de Amsterdamse modeweek, maar aan de Dutch Fashion Foundation en de Dutch Fashion Awards. “Daar hebben we destijds bewust voor gekozen,” licht Altena toe. “We wilden graag jong talent ondersteunen en hen, door middel van de prijs waar 25.000 euro aan verbonden is, ook helpen om te investeren in hun toekomst.” Waarom in het buitenland wel werd gekozen voor de sponsoring van Fashion Weeks kan Altena niet zeggen. “Ik kan niet spreken voor andere landen, maar in Nederland passen we goed bij de Dutch Fashion Foundation. De intentie is er om daar mee door te gaan. En aan de Amsterdam Fashion Week waren al andere namen verbonden.”

Toch zijn al die samenwerkingen met modeorganisaties niet voldoende volgens Mercedes-Benz. Het bedrijf wil graag dat de potentiële doelgroep voor de auto’s praat over het merk, en ook over stijl. En door een online magazine met artikelen, video’s en foto’s over creatief talent, bereik je meer. Cultuur wordt dan niet alleen omarmt, Mercedes-Benz maakt er dan onderdeel van uit. “De content kunnen bezoekers bijvoorbeeld delen op social media,” zegt Altena.

Het online platform heet ‘mb! by Mercedes-Benz’ en moet vooral geïnteresseerden in mode en kunst bedienen met bijvoorbeeld behind the scene video’s. Een Engelstalige versie van de website bestond al, nu is de Nederlandse editie in de lucht. Daarop zal internationale content worden aangevuld met nationale verhalen. Belangrijk op de Nederlandse website is volgens het automerk de videoreeks ‘The art of style’ met korte documentaires over Nederlandse creatieve geesten. De eerste aflevering draait om fotografenduo Maurice Scheltens en Liesbeth Abbenes. Dit Nederlandse koppel met werkt modehuizen als Yves Saint Laurent, Hermès en Balenciaga.


Foto: Lara Stone voor Mercedes-Benz Fashion Week Berlin

DFF
dutch fashionfoundation
mb! by Mercedes-Benz
Mercedes Benz