• Home
  • V1
  • Leads
  • Nieuwe CEO Macintosh gespecialiseerd in veranderingen

Nieuwe CEO Macintosh gespecialiseerd in veranderingen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Midden in de transformatie naar een cross-channel strategie heeft de Macintosh Retail Group een nieuwe CEO benoemd. De Belgische Kurt Staelens lijkt te komen als geroepen: hij is gespecialiseerd in verandermanagement. Henk van Dalen, voorzitter Raad van Commissarissen:

"Hij heeft een sterke focus op veranderend consumentengedrag."

De huidige CEO, Frank de Moor, vertrekt met ingang van 1 augustus 2014. Hij gaat aan de slag bij parkeergigant Q-park. Eind maart kondigde hij zijn vertrek aan. "Ik ben van mening dat het verstandig is om na een periode van ruim elf jaar als CEO de ruimte te bieden aan een opvolger om sturing te geven aan de nieuwe fase die Macintosh in gaat," zei De Moor toen in een persbericht.

De 44-jarige Staelens is momenteel Vicepresident Sales & E-business bij telecombedrijf Belgacom in Brussel. Hij heeft ook ervaring in de modebranche: van 2010 tot 2012 was hij CEO van Neckermann.com, de Beneluxafdeling van het bedrijf.

Kurt Staelens moet Macintosh door transformatietijd loodsen

Volgens Henk van Dalen, voorzitter van de Raad van Commissarissen bij Macintosh, is Staelens een kei in het organiseren van veranderingen. Dat komt goed uit, aangezien het schoenenbedrijf midden in een transformatiefase zit. In januari 2013 kondigde het bedrijf aan in drie jaar tijd 110 van de 1000 winkels te sluiten en meer te focussen op online.

Het afgelopen jaar was voor Macintosh één van de zwaarste jaren uit de geschiedenis van het bedrijf. De omzet daalde in 2013 met 8 procent naar 822,1 miljoen euro. Hoewel de schoenenretailer net als vorig jaar verlies maakte, was er een teken van herstel zichtbaar. Over 2012 kwam het nettoresultaat uit op -126 miljoen euro, over 2013 rapporteerde Macintosh een verlies van 12,1 miljoen euro.
Macintosh
Macintosh Retail Group