• Home
  • V1
  • Leads
  • Nieuwe duurzame modebeurs: GO Fashion Fair

Nieuwe duurzame modebeurs: GO Fashion Fair

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Nederland is een modebeurs rijker. Op 26 en 27 januari 2014 – tijdens de Amsterdam Fashion Week en tegelijk met de Modefabriek – vindt de eerste editie van GO Fashion Fair plaats, de eerste zelfstandige modebeurs op het gebied van duurzame mode.

Waar de beurs precies wordt gehouden, is nog niet bekend, wel dat het een locatie wordt in het centrum van Amsterdam.

GO is de
afkorting van Green Orange en Green Orange Fashion is de naam van de organiserende partij. Green Orange Fashion is geen onbekende in de internationale mode- en modebeurzenwereld. “Green Orange Fashion is een internationaal B2B platform voor duurzame modemerken en internationale inkopers’, legt oprichtster Sylvie Verdierre uit. “Sinds een paar jaar organiseren we Nederlandse paviljoens, met Nederlandse eco-labels, op internationale modebeurzen, zoals Who's Next Prêt-à-Porter Paris en In-fashion in München.”

Volgens Verdierre is de tijd nu rijp voor een volgende stap. “Beursdeelname in het buitenland is voor labels een vrij kostbare onderneming, ook al gaat het om een gezamenlijke deelname. Daar kwam bij dat de bestaande beurzen niet helemaal aan de behoefte van onze leden voldeden. Ook op Mint, het onderdeel van de Modefabriek dat zich op duurzame kleding richt, voelden ze zich niet helemaal thuis. Kortom, we kregen steeds vaker de vraag of we niet zelf iets wilden organiseren.”

Groene beurs GO Fashion in Amsterdam

Verdierre: “GO Fashion Fair wordt een internationale beurs, waar Nederlandse en buitenlandse eco-labels zich presenteren aan binnen- en buitenlandse inkopers, agenten en journalisten. De beurs is toegankelijk voor alle eco-merken, dus niet alleen voor de labels die bij Green Orange zijn aangesloten, al zullen zij wel een voordeliger tarief genieten.”

Het liefst had Verdierre een samenwerking met de Modefabriek gezien, maar die zien voorlopig van een samenwerking af. “Op zich begrijpelijk”, aldus Verdierre, "het is nog pril. Ons motto is ‘samen sterk’. Als je dingen samen doet, kun je veel meer bereiken. En dat is natuurlijk wel ons doel: zoveel mogelijk mensen warm maken voor kleding die is ontworpen en gemaakt met respect voor mens en natuur. Misschien dat het volgend jaar of over een paar jaar alsnog tot een samenwerking komt.”

Voorlopig is Green Fashion Orange druk bezig met de realisatie van de eerste editie GO Fashion Fair. Het doel is om tussen de 50 en 70 merken te presenteren. Op de beurs zullen vooral damesmerken te vinden zijn, maar ook heren- en kindermode, accessoires en eventueel lifestyleproducten. Verdierre benadrukt dat ook bij de organisatie van de beurs zoveel mogelijk voor duurzame alternatieven wordt gekozen. “Denk bijvoorbeeld aan recyclebare stands”, vertelt ze “Of dat de bezoekers zoveel mogelijk met het openbaar vervoer of met een boot naar de verschillende fashion events in Amsterdam worden vervoerd.”

Judith Munster

Foto’s: Anne Gorke, één van deelnemende labels aan de nieuwe GO Fashion Fair.
GO Fashion Fair
Green Orange Fashion