• Home
  • V1
  • Leads
  • Nieuwe duurzame modebeurs maakt goede start

Nieuwe duurzame modebeurs maakt goede start

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Met een totaal van 79 exposerende labels maakt de Go Fashion Fair, de eerste zelfstandige duurzame modebeurs in Nederland, deze zondag een goede start. De acquisitie liep voorspoedig, vertelt oprichtster Sylvie Verdierre. "De eerste dag hebben 12 merken ingeschreven." Is er ruimte voor

nóg een duurzame modebeurs in ons land? Op de Modefabriek ging 2,5 jaar geleden immers de eco sectie Mint van start. Maar hoewel Mint inmiddels een vast onderdeel van de grootste Nederlandse vakbeurs is, groeit zij niet. Dit seizoen, de vijfde editie van Mint, telt de afdeling 21 merken. Daar staat tegenover dat Mint maandag alle ogen op zich gericht weet als minister Lilianne Ploumen op bezoek komt.

Go Fashion Fair tegelijk met Mint en Modefabriek

De nieuwe Go Fashion Fair, die dus gelijktijdig met de Modefabriek en Mint plaatsvindt, is een initiatief van Green Orange Fashion, een online platform voor duurzame mode dat in februari 2013 is opgericht. In de jaren hiervoor organiseerden Verdierre en haar zoon Stephan Waals paviljoens en shows met Nederlandse eco-labels op buitenlandse beurzen zoals Who's Next in Parijs en In-Fashion in München. Een jaar na de oprichting telt het platform 100 betalende leden - allemaal duurzame merken - en zo'n 500 unieke bezoekers per dag. Verdierre: "Dat zijn retailers en agenten uit de hele wereld die de collecties van onze leden willen bekijken." Inkopen op het platform kan (nog) niet.

De locatie van de Go Fashion Fair in het Amsterdamse Scheepvaartmuseum is een vonst. Het prachtige gebouw leent zich uitstekend als beurslocatie. De collecties vangen onder het glazen dak van de binnenplaats goed licht en het gebouw biedt een 'natuurlijke' afkadering van de beursvloer. Doordat het museum ook gewoon open blijft, is er bovendien volop reuring in de smalle gangen. Bij de inrichting en de standbouw is waar mogelijk gebruik gemaakt van duurzame materialen. Een deel van de inrichting is geleverd door Cubiqz dat normaal gesproken leegstaande koophuizen 'aankleedt' met een tijdelijk interieur van karton. Op de modebeurs heeft het bedrijf kartonnen bankjes met stoffen hoezen, kastjes en zuilen verzorgd die er bedriegelijk 'echt' uitzien.

De locatie was voor merken niet de hoofdreden om zich te committeren aan het nieuwe beursinitiatief. "Wij zijn zeer toegankelijk," verklaart Verdierre de hoge opkomst, "we hebben niemand hoeven weigeren." De toegankelijkheid van de Go Fashion Fair geldt enerzijds voor de eisen waaraan deelnemende merken moeten voldoen. "100 procent ecologisch en gecertificeerd is voor ons geen noodzaak als de merken maar volledig transparant zijn over alle aspecten van de bedrijfsvoering en natuurlijk een duurzame aanpak hebben." Anderzijds hanteert de beursorganisatie vriendelijke prijzen. Een startend label kan voor 500 euro al een kleine stand huren.

De betaalbaarheid was voor Gerrit Weeren van het Arnhemse T-shirt label Okimono een reden om na twee keer Mint en Modefabriek dit seizoen voor de nieuwe beurs te kiezen. "Op Mint staan bovendien veel meer damesmerken en dat trekt damesmodewinkels aan, terwijl Okimono een echt mannenlabel is."

Modeontwerpster Emily Hermans heeft met haar merk MLY ook meermalen op Mint gestaan en staat nu op de Go Fashion Fair. "Het was tijd voor iets anders," zegt zij. "Als je steeds hetzelfde doet, kun je hetzelfde resultaat verwachten." Haar klanten weten het Scheepvaartmuseum in ieder geval te vinden. Zondagochtend vroeg zijn er al twee langs geweest om te schrijven. "Wagenaar uit Hengelo en Brand Mission uit Haarlem. Twee totaal verschillende winkels. De eerste is een klassieke modezaak met een totaalaanbod, inclusief avondjurken, en de tweede verkoopt echt alleen duurzame labels."

Niet alle merken op de duurzame beurs zijn bekende namen. Er staan ook tal van nieuwkomers voor de Nederlandse markt. Het aanbod is daardoor divers én internationaal met merken uit Duitsland, Spanje, India, de VS en zelfs Japan. Maar zien deze merken ook voldoende mogelijkheden op de Nederlandse markt, die de laatste jaren toch een stuk voorzichtiger geworden is. Eliza Chappell van het Amerikaanse wolmerk Ramblers Way heeft haar eerste middag in Amsterdam al twee winkels gevonden, waar haar collectie uitstekend zouden passen vindt zij. Ze pakt haar notities erbij om de namen op te zoeken. "Sukha en - sorry, hoe spreek je dat uit? - ja, Nukuhiva."

Go Fashion Fair is maandag 27 januari te bezoeken van 10.00 tot 17.00.

GO Fashion Fair
Green Orange Fashion