In Düsseldorf worden alle zeilen bijgezet om de positie van de stad als belangrijk internationaal handelscentrum voor de mode veilig te stellen. Igedo heeft opnieuw ingrijpende veranderingen doorgevoerd en eerder deze week hebben showroomhouders, beursvertegenwoordigers ende gemeente een samenwerkingsverband gesloten ter promotie van de stad.
Het concept van de CPD is door de organisatie voor aankomende zomer verder aangescherpt. Igedo focust volledig op damesmode dit seizoen en de herenmodebeurs HMD, die in februari 2005 het licht zag, is afgeschaft. Volgens woordvoerder Thomas Kötter is HMD nooit echt goed van de grond gekomen. "De grote merken kwamen niet, die deden de verkoop vanuit hun eigen showroom, dus dan houdt het snel op." Volgens Kötter is Igedo nu voor zijn zestigste verjaardag, Igedo stamt uit 1949, weer terug bij de
core business. "Het is allemaal met damesmode begonnen". Bij de vernieuwde CPD gaat de aandacht naar het premium segment, ofwel de duurdere kwaliteitsmerken. Er zijn twee nieuwe afdelingen in het leven geroepen: 'Impulse' en 'Italian Suite'. Aanscherpen van de selectiecriteria betekent waarschijnlijk een daling van het aantal deelnemers, maar
"Less is more" zegt Kötter. Igedo gaat in dit segment de strijd aan met de hoogsegmentsbeurs Premium in Berlijn. Premium heeft onlangs zijn data vervroegd en is nu gelijktijdig met Bread & Butter. "Wij hebben van veel hoogsegmentsmerken gehoord dat een beurs begin juli veel te vroeg voor hen is," zegt Kötter en hij verwacht dat die merken hun collecties liever zullen tonen op de CPD die eind juli plaatsvindt.
De fabrikantenbeurs Global Fashion zal niet plaatsvinden, maar wordt mogelijk naar een ander tijdstip verschoven. "April/mei en oktober/november zijn waarschijnlijk beter geschikt voor deze beurs" legt Kötter uit.
Fashion Net Düsseldorf is de naam van het nieuwe samenwerkingsverband. Daarmee is voorlopig een eind gekomen aan de lange discussie tussen beursinitiatieven en zelfstandige showroomhouders in de stad. Hierin hebben naast locale politici ook vertegenwoordigers uit de modebranche zitting genomen, namelijk: Klaus Brinkmann (F.W. Brinkmann GmbH), Werner Matthias Dornscheidt (Messe Düsseldorf GmbH), Angelika Firnrohr (Gerry Weber AG), Philipp Kronen (Igedo Company GmbH & Co. KG), Wilfried Kruse (Landeshauptstadt Düsseldorf), Gisela Küpper (Düsseldorfer Fashion House Mode Asset GmbH) en Hans-J. Wiethoff (Fashion Square GmbH). Fashion Net Düsseldorf heeft een budget van "enige miljoenen" en gaat Düsseldorf de komende drie jaar internationaal intensief promoten.