Nieuwe locatie Amsterdam Fashion Week
bezig met laden...
AFW
Dat AFW nu naar de Gashouder gaat is mogelijk gemaakt door duurdere sponserdeals. “Dat kan, omdat sponsors daar ook meer kaarten voor krijgen,” zegt Maussen. Het is volgens hem wel een investering en meer geldschieters zijn nodig. “We blijven positief,” zegt hij daarover. “Maar het valt me wel tegen dat niet één sponsor uit de modebranche zelf komt. Bijvoorbeeld een groot warenhuis of merk. Ik weet niet of ze geen budget hebben of dat ze onbekend zijn met wat wij allemaal doen. We zijn meer dan een halfjaarlijks event. Het hele jaar door leiden we ontwerpers op.”
Toen de modeweek in 2004 van start ging - onder de naam Amsterdam International Fashionweek - werd de Gashouder ook al gebruikt. De shows vonden weliswaar plaats in de Zuiveringshal, maar in de Gashouder konden inkopers een aantal seizoenen terecht voor de 'intieme' vakbeurs District. Zo’n honderd merken presenteerden in de ronde opslagplaats uit 1902 hun collectie in ronde stands en met een ronde beurscatalogus.
Bart Maussen is samen met Hans van der Linden sinds mei 2010 eigenaar van het mode-evenement. De eigenaren lieten eerder weten de Westergasfabriek niet als een heilige locatie te beschouwen. Maussen zei tegen het Financieele Dagblad dat de locatie statuur mist: "Als je even buiten een luchtje gaat scheppen, staan er zwervers tegen de muur te plassen." De directeur van de fashionweek maakte er nooit een geheim van dat hij het event het liefst naar de binnenstad van Amsterdam zou verplaatsen, waar meer reuring is. Hij zegt niet van mening te zijn veranderd. “Er is geen locatie in de binnenstad beschikbaar. En doordat we nu meer activiteiten voor consumenten in de binnenstad organiseren is de behoefte om te verhuizen minder groot. Het rauwe, edgy karakter van de Gashouder past bij de fashionweek.”
Foto klein: Peter Stigter