• Home
  • V1
  • Leads
  • Nieuwe merken wekken interesse in Londen

Nieuwe merken wekken interesse in Londen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Het Londense verkoopseizoen is in volle gang. Alle showrooms, onafhankelijke merken en beursexposanten wedijveren met elkaar om ruimte in de rekken van de beste boetieks en kledingwinkels in Groot-Brittannië. Welke merken zullen dit seizoen

floreren en welke zullen het moeilijk krijgen? Dat is de vraag die op ieders lippen brandt.

De vooruitzichten voor 2010 zijn voor veel verkopers nog onduidelijk, ondanks alle analyses en officiële regeringsverklaringen waarin aangegeven wordt dat de economische crisis ten einde loopt. Afgelopen week stonden de media nog vol hartverscheurende cijfers, die aangaven dat 50 procent van de onafhankelijke modewinkels in de kleinere Britse gemeenten overwegen hun zaak te sluiten of daartoe gedwongen zijn. Merken die moeite hebben om het hoofd boven water te houden, kunnen worden afgeschrikt van het deelnemen aan beurzen, omdat een stand op sommige beurzen meer dan 7,500 pond kost.

Maar er is niet alleen slecht nieuws. Ontwerpers die exposeerden op de Londense modebeurzen zijn optimistisch en denken dat de zaken voor het komende najaar en de komende winter beter zullen zijn dan die van het afgelopen seizoen. Op Pure London verwacht de organisatie bijvoorbeeld een totaal van 1,2 miljoen pond aan bestellingen en omdat de aankopende partijen onvermijdelijk ook te maken hebben met beperkingen in hun budget, betekent dit dat verkopers die zich geen buitenlandse inkoopreizen kunnen veroorloven, nu hun collecties in eigen land zullen bestellen. Van de 10.000 inkopers die Pure bezoeken heeft meer dan 65 procent de mogelijkheid om te kopen, zij komen niet alleen maar zoeken naar wat net iets minder goed is.

De vraag naar opkomende merken en nieuwe labels is groter dan ooit, wat aantoont dat de klant steeds meer vraagt om een doordacht en uniek product. Dit heeft geleid tot de opkomst van een nieuw type shows, zoals Stitch en Label, waarvan de tweede tegelijk met Pure London plaatsvindt. De Britse winkels reageren positief en maken -vergeleken met het voorjaars- en zomerseizoen van 2010- meer budget vrij voor nieuwe merken.

De onafhankelijke verkoper Sarah Coggles, die onlangs werd uitgeroepen tot 'Best Independent Etailer 2009' heeft het budget voor nieuwe merken bijvoorbeeld verhoogd met 45 procent, omdat de verkoop van nieuwe ontwerpers veel beter liep dan verwacht. Nieuwe internationale merken komen in Londen samen om een graantje mee te pikken van de lucratieve mogelijkheden in de detailhandel, zoals het Italiaanse herenmodelabel Revenge, dat voor de eerste keer meedoet aan de Margin. Nu de afdeling accessoires is uitgebreid met Funky & Fresh, waarin accessoiremerken voor de jonge, hippe verkooppunten vertegenwoordigd zullen zijn, bestaat 30 procent van de merken die zich dit seizoen op Pure presenteren uit nieuwelingen.

Maar andere merken zoeken hun geluk juist verder weg, ze slaan Londen over en hopen op internationaal succes. Het in Londen gevestigde merk voor vrijetijdskleding U by Universal Clothing Company is bijvoorbeeld voorbijgegaan aan de Londense beurzen en exposeert in plaats daarvan op Designers & Agents in New York.

Omdat het aantal internationale bezoekers daar oneindig veel groter is, verwacht het bedrijf er toonaangevende verkopers te ontmoeten, zoals Harvey Nichols, Liberty, Selfridges en inkoopcombinaties die niet standaard de kleinere Londense shows bezoeken. De creatief directeur van U, Rafal Antos, legt uit: “We willen veel indruk maken met onze tweede collectie, en door ons in New York te presenteren denken we contacten te kunnen leggen met zoveel mogelijk internationale boetieks, die anders niet naar Londen zouden komen.”

Uiteindelijk zal de bezetting van de London Fashion Week moeten bepalen welke inkopers er naar de stad komen en hoe groot het succes van de verkoopshows zal zijn. Tot nu toe zijn de modeshows in Parijs veruit de succesvolste confectiebeurzen van Europa, en de sterke Parijse modeweek trekt de belangrijkste vertegenwoordigers van de wereldpers en de inkopende partijen naar zich toe. Gelukkig legt de British Fashion Council, met Caroline Rush en Simon Ward aan het roer, de lat elk seizoen weer hoger. Dit seizoen nemen er ongeveer 300 ontwerpers deel, waarvan 70 labels shows geven op de catwalks, 20 als gastheer van presentaties optreden en 200 hun collecties verkopen op de beurs in Somerset House.

Foto: LFW Catwalk

Exhibition
LFW
London Fashion Week
Pure London