• Home
  • V1
  • Leads
  • Nieuwe poging voor Berlijnse kindermodebeurs

Nieuwe poging voor Berlijnse kindermodebeurs

30 nov. 2011

Leads

Het Duitse magazine voor kindermode Kid’s Wear heeft een nieuw concept voor een kindermodebeurs ontwikkeld: Kid’s Wear Berlin. De beurs zal op 8 en 9 juli voor het eerst zijn deuren openen in de Berlin Arena, een beurslocatie

gelegen aan de Spree rivier.

De

organisatie wil Kid’s Wear Berlin twee keer per jaar laten plaatsvinden na Berlin Fashion Week en richt zich naar eigen zeggen zowel op ‘grote als kleine en regionale als internationale kindermodemerken’. Kid's Wear Berlin moet niet alleen een platform en ordershow voor merken in de kindermodebranche zijn, maar de organisatie wil met modeshows, een trendforum en tentoonstellingen gericht op de wereld van kinderen de beurs ‘een ervaring op zich' maken.

Of de beurs een lang leven is beschoren, is nog maar de vraag. De grootste Duitse modevakbeurs Bread & Butter kondigde eind 2010 de zelfstandige kindermodebeurs Youngstars aan, maar nog voor de eerste editie had plaatsgevonden, werd de beurs geannuleerd. Directeur Karl-Heinz Müller zei toentertijd dat Duitse winkeliers wel staan te springen om een vernieuwend evenement voor kindermode, maar dat veel merken in dit segment het laten afweten.

Eerder dat jaar werd ook de stekker uit Kids Camp getrokken. De vakbeurs voor kindermode werd in juli 2010 met succes gelanceerd, maar kreeg na de eerste editie toch geen vervolg. Ook hier was de hoofdreden tegenvallende inschrijvingen. De geplande data voor de januari-editie viel samen met die van Pitti Bimbo in Florence, de grootste vakbeurs voor kindermode van dit moment. In januari 2006 werd met B&B Kids een eerste poging ondernomen voor een kindermodebeurs in de Duits hoofdstad, maar ook die hield geen stand.

Volgens Müller slaan kindermodebeurzen in Berlijn niet aan, omdat grote merken hun kindermode niet met dezelfde intensiteit voeren als de kledinglijnen voor volwassenen. Ook wordt de kinderkleding volgens hem vaker uitbesteed aan licentienemers en agenten waardoor de distributie een zeer lokaal karakter krijgt. Zij hebben minder geld ter beschikking voor een professionele presentatie van hun collecties en kiezen liever voor betaalbare regionale orderplatforms die meer lokale detaillisten trekken.

Toch is Achim Lippoth, directeur van Kid’s Wear Berlin, ervan overtuigd dat zijn beurs wel een succes kan worden. “In de mode-industrie is veel vraag naar een internationale kindermodebeurs. En Kid’s Wear Berlin is niet alleen een uitstekende beurs, maar ook event waar de emoties en lifestyle van kinderen op een geheel nieuwe manier centraal staan”, aldus Lippoth.

Duitsland is niet het enige land waar 'beursmoeheid' toe slaat in de kindermodebranche. Het Belgische Kids Gallery werd vorig jaar een seizoen uitgesteld. In Nederland werd Just Kidz afgelast en daarvoor ging No Kidding al ter ziele. Ruben Worms, voorheen organisator van Just Kidz, liet toen aan FashionUnited weten dat beurzen steeds minder een rol gaan spelen in het verkoopproces van kindermode.

Berlijn beurs
Kid's Wear Berlin
kids wear berlin
Kindermodebeurs