• Home
  • V1
  • Leads
  • Nieuwe retailbeurs in teken van technische winkelsnufjes

Nieuwe retailbeurs in teken van technische winkelsnufjes

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Betalen met een vingerafdruk, kleding passen zonder je daadwerkelijk om te kleden of via een touch screen in de kleedkamer aan verkopers vragen om een maatje kleiner. Nu lijkt het niet meer dan toekomstmuziek. Maar volgens onderzoeksbureau

Q&A Research & Consultancy zijn consumenten best in voor wat moderne snufjes, als winkeliers maar goed uitleggen dat het eenvoudig, betrouwbaar en zonder risico’s te gebruiken is. En op de nieuwe vakbeurs voor de retailsector in Houten – Retail Event Nederland – ontbreekt het niet aan nieuwigheden.

2800
consumenten ondervroeg Q&A naar de bekendheid, acceptatie en adaptatie van winkelinnovaties. Dat bleek nog best lastig, zegt directeur Frank Quix. Want hoe ondervraag je consumenten over retailuitvindingen die ze misschien niet eens kennen? Het onderzoeksbureau presenteerde daarom, na deskresearch, veertig innovaties aan consumenten door foto’s, video’s en omschrijvingen. Daar kwam vervolgens een top tien uit.

Het meest bekend en gewaardeerd wordt de zelfscankassa. De tweetmirror bleek niet meer hip, maar een touchscreeninformatiepunt kan behoorlijk populair worden. Quix geeft daarbij wel een waarschuwing. “Nu zien we vaak dat die punten na een tijdje weer worden weggehaald. Of dat ze nog wel in de winkel staan, maar het niet doen. Retailers moeten consumenten echt de toegevoegde waarde van een innovatie laten zien. Hoe werkt het? En is het betrouwbaar?”

Winkeliers
die op zoek zijn naar nieuwe gadgets kunnen hun hart ophalen tijdens het Retail Event Nederland in Houten, een nieuwe vakbeurs voor de retailsector. Zo’n zeventig exposanten bieden winkelinrichtingen, displays, beveilingsmogelijkheden en automatisering voor grootwinkelbedrijven en zelfstandig ondernemers.

Zo kunnen retailers digitale prijskaartjes zien, die gekoppeld zijn aan het kassasysteem of virtuele passpiegels als de ‘Dress me up’ waarbij consumenten kunnen zien wat staat en wat niet.

De grootste innovatieve kans voor de toekomst volgens Q&A: mobiele apps. Opvallend is dat consumenten nu nog maar mondjesmaat het nut zien van applicaties voor smartphones. Frank Quix: “De tweede snelst groeiende retailinnovatie is augmented reality, waarbij consumenten producten of codes kunnen scannen voor meer productinformatie, zoals materialen en prijzen. Maar de verwachting is dat er een combinatie zal ontstaan van deze twee uitvindingen.”

Top tien retailinnovaties
1. Zelfscankassa
2. Touchscreeninformatiepunt
3. Interactieve paskamerhulp
4. Smartpaskamer
5. Interactieve winkelwagentjes
6. Betalen met vingerafdruk
7. Augmented reality
8. Mobiele apps
9. Interactieve paskamerspiegel
10. Virtuele schappen
Innovatie
Q&A
Q&A Research & Consultancy
Retail Event Nederland