Nieuwe retailbeurs in teken van technische winkelsnufjes
Door FashionUnited
bezig met laden...
2800
Het meest bekend en gewaardeerd wordt de zelfscankassa. De tweetmirror bleek niet meer hip, maar een touchscreeninformatiepunt kan behoorlijk populair worden. Quix geeft daarbij wel een waarschuwing. “Nu zien we vaak dat die punten na een tijdje weer worden weggehaald. Of dat ze nog wel in de winkel staan, maar het niet doen. Retailers moeten consumenten echt de toegevoegde waarde van een innovatie laten zien. Hoe werkt het? En is het betrouwbaar?”
Winkeliers
Zo kunnen retailers digitale prijskaartjes zien, die gekoppeld zijn aan het kassasysteem of virtuele passpiegels als de ‘Dress me up’ waarbij consumenten kunnen zien wat staat en wat niet.
De grootste innovatieve kans voor de toekomst volgens Q&A: mobiele apps. Opvallend is dat consumenten nu nog maar mondjesmaat het nut zien van applicaties voor smartphones. Frank Quix: “De tweede snelst groeiende retailinnovatie is augmented reality, waarbij consumenten producten of codes kunnen scannen voor meer productinformatie, zoals materialen en prijzen. Maar de verwachting is dat er een combinatie zal ontstaan van deze twee uitvindingen.”
Top tien retailinnovaties
1. Zelfscankassa
2. Touchscreeninformatiepunt
3. Interactieve paskamerhulp
4. Smartpaskamer
5. Interactieve winkelwagentjes
6. Betalen met vingerafdruk
7. Augmented reality
8. Mobiele apps
9. Interactieve paskamerspiegel
10. Virtuele schappen
Innovatie
Q&A
Q&A Research & Consultancy
Retail Event Nederland