• Home
  • V1
  • Leads
  • Nieuwe standconcepten slaan aan op Kleine Fabriek

Nieuwe standconcepten slaan aan op Kleine Fabriek

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De zestiende editie van Kleine Fabriek staat in het teken van vernieuwing. Behalve een verbeterde indeling lanceert de beursorganisator ook twee nieuwe standconcepten: Sta(i)rs – de naam zegt het al: trappen die samen een

kledingrek vormen – voor nieuwe labels en Stand Only voor merken die hun stand geheel naar eigen inzicht in willen vullen.

Een handige manier om toch op Kleine Fabriek aanwezig te zijn, zonder al te veel kosten vindt Daniëlle Hebbelinck van agentschap Daantjes Childrenswear. “Voorheen huurde ik een stand, maar die investering haalde ik er niet uit,” legt Hebbelinck uit. “Dankzij Sta(i)rs blijven de kosten beperkt.”

Babymerk The Tiny Universe kan dankzij het nieuwe standconcept zijn debuut maken op de Kleine Fabriek. Prentenboekenuitgeverij David en Goliath vertegenwoordigt het Zweedse merk dat mini-smokings en little black dresses in babymaten ontwerpt sinds kort, maar had nog niet voldoende budget om een complete stand te verzorgen.

Net als Hebbelinck is Vader tevreden met het nieuwe standconcept. “Ik ervaar het als heel fijn. We hoefden geen tafel en stoelen, displaymateriaal en rekken te regelen. De trappen en rekken stonden al klaar, het enige wat we moesten doen is onze spullen neerleggen,” aldus Vader.

De uitbreiding naar mode ziet de uitgeverij als een experiment. Vader: “The Tiny Universe geeft ook boeken uit, zo kwamen wij met het merk in aanraking. Omdat het met veel boekhandels slecht gaat, besluiten ondernemers hun assortiment te verbreden met kleding. Andersom zie je ook dat kledingwinkels boeken gaan verkopen als extraatje. Daarom hebben wij besloten om als uitgeverij ook nieuwe dingen te proberen.”

De organisatie van Kleine Fabriek herkent deze ontwikkeling ook, vandaar dat het Home & Gift segment voor lifestylemerken vorig seizoen werd uitgebreid en omgedoopt tot Object+. Ruela van den Eng van Seedling, een groothandel in educatief speelgoed, merkte vorig jaar al dat meer modeondernemers op zoek zijn naar uitbreiding van het assortiment. “Toen waren ondernemers nog erg aan het zoeken naar wat ze er dan bij wilden verkopen, nu lijken ze al gerichter te zoeken.”

Om op te vallen tussen de tientallen lifestylemerken heeft Seedling dit jaar gekozen voor Stand Only: het standconcept dat naar eigen wens is in te vullen. “Het scheelt in het prijskaartje, maar ik denk dat een eigen stand ook bijdraagt aan merkbeleving. Bovendien was een reguliere stand met onze vaste opbouw die bestaat uit stellages meteen al een stuk kleiner geweest. Dit concept bood uitkomst.”

Over de bezoekersaantallen zijn exposanten minder tevreden. Niels Hendriks van Supertrash Girls vindt de opkomst tegenvallen. “Onze stand staat regelmatig vol, maar om eerlijk te zijn vind ik het stil als ik over de beurs loop. We hadden meer bezoekers verwacht.”

Ook Daniëlle Hebbelinck vindt het stiller dan voorgaande jaren. “Je merkt dat het in de loop der jaren rustiger geworden is. Zondag was het een hoop kijken, op maandag was het meer kopen. Maar ik heb er toch weer een aantal orders bij en afspraken gemaakt, dus het heeft wel iets opgeleverd. Volgend jaar zou ik het dan ook weer doen. Als je helemaal niet gaat, levert het sowieso niets op.”

Een van de merken die niets te klagen heeft over de bezoekersaantallen is Tumble ’n Dry. De grote stand ingericht met houten blokken en rekken in combinatie met pasteltinten staat op maandagmiddag nog bomvol. “Zondag was het ook al zo druk,” vertelt Roos Hermans. Het kindermodemerk wordt vijf jaar na de oprichting in 260 winkels in Nederland verkocht.

Hermans denkt dat de kracht van Tumble 'n Dry zit in een combinatie van modische collecties, een laag prijsniveau en dat het merk vanaf begin af aan al ontwierp voor vier segmenten. Hoewel de klanten af en aan de stand inkomen, zegt Hermans dat ook zij ‘drie stappen harder moeten lopen’. “Het is voor iedereen moeilijk, maar we hebben elkaar nodig. Daarom blijven we dit merk met veel passie en gedrevenheid voeren en met klanten nadenken over hoe we het samen voor elkaar kunnen boksen."

Roel Ruyten van Kleine Fabriek heeft de afgelopen dagen gemerkt dat meer merken en retailers uit de negativiteit van de recessie zijn gestapt. "De sfeer lijkt omgeslagen. Vorig seizoen durfden winkeliers nauwelijks gedag te zeggen tegen exposanten uit angst dat ze dan meteen een praatje moesten maken, maar bezoekers lijken dit seizoen meer open te staan voor nieuwe dingen. Ze denken niet meer vanuit problemen, maar zien het positief in," aldus Ruyten.

Kleine Fabriek