Nieuwe start voor Hartman en Hartman
bezig met laden...
Momenteel zijn de filialen aan het Koningsplein en de P.C. Hooftstraat ingericht op totale leegverkoop. Een doorstart wordt gemaakt, zo laat een medewerker van het filiaal aan het Koningsplein weten. Meer wil hij er niet over kwijt. De winkels zouden een doorstart maken met een nog onbekende nieuwe eigenaar. Wel is bekend dat de heer Monen de nieuwe commercieel directeur is. Hij wil nog geen commentaar geven op de doorstart, behalve dat het "een nieuwe rechtsvorm" betreft.
Ondernemers Hartman waren pioniers in Nederland
Het succes van Hartman en Hartman was de sterke collectiekeuze, zeggen kenners. De winkels hadden mode die je nergens anders kon vinden, uniek en speciaal. Ondernemers John en Vera Hartman hadden ‘mode uit Parijs, waar alle hippe vogels of vogels die hip wilden zijn op afkwamen’, schreef Elsevier in 2007. Het waren pioniers, want er werd nog bijna nergens Parijse mode verkocht, omdat er zo lastig aan te komen was. Menigmaal kwamen ze terug uit België en Frankrijk met merken waar niemand nog van had gehoord. Nu zijn merken als Kenzo, Castelbajac en Armani niet meer weg te denken uit het Nederlandse retaillandschap, maar toentertijd waren het primeurs.
Ondernemers John en Vera Hartman begonnen in 1969 met een schoonheidssalon aan de Prinsengracht in Amsterdam. Er was ook een hoekje waar mode werd aangeboden, en binnen twee jaar was de overstap naar mode een feit. Ze breidden uit naar vier filialen; Prinsengracht, Koningsplein, Van Baerlestraat en het filiaal aan de P.C. Hooftstraat, wat de bekendste is. Het kledingassortiment bestond onder andere uit merken als Joseph, Paul & Joe, Mauro Hogan, Etro, Stone Island, Seven for all mankind en Kenzo. Tevens waren er luxe-accessoires en woondecoraties in het assortiment opgenomen.