Nieuwe studie om winkeliers te helpen
bezig met laden...
Retailers
Als voorbeeld noemt de retailgoeroe Hema. De Nederlandse winkelketen weet het concept vernieuwend te houden en het sluit aan bij de tijdsgeest. “Denk aan de mediacampagne met androgyne model Andre Pejic, de uitbreiding van het productassortiment in food en onlangs de uitgebreide modepresentatie in de Amsterdamse Kalverstraat. De opleiding Retailstyling aan Academie Artemis is volledig gericht op het ontwikkelen van dit soort concepten die het verschil maken in het retaillandschap.”
Volgens Frijters gaat de deeltijdopleiding verder dan een cursus visual merchandising of etaleur. “Zo’n soort opleiding als dit bestaat nog niet, Academie Artemis is daarin uniek. In Londen is wel een opleiding, maar die richt zich meer op merchandising. Andere op retail gerichte studies zijn niet zo conceptmatig.” De basis van de studie Retailstyling zal hetzelfde zijn als die van de andere stylingstudies van Artemis. Zo leren studenten trends ontdekken, prognoses maken en werken ze hun concepten uit. “Daarna, in het tweede jaar, gaan we de diepte in. In retail draait het om conceptmatig denken en om marketingvaardigheden.”
Vanaf september kunnen de eerste studenten een opleiding volgen aan de particuliere hogeschool. Er is plaats voor ongeveer 15 tot 25 studenten. De kosten voor de tweejarige opleiding: 3300 euro per jaar.
Academie Artemis is niet de enige school met een nieuwe studie die interessant kan zijn voor de modebranche. In september start de nieuwe modeschool Amsterdam Fashion Academy. De onderwijsinstelling ontstond vanuit een passie voor onderwijs, vertelt de initiatiefnemer van de Amsterdam Fashion Academy, Ingrid Mijnheer. "Het was mijn droom om een creatieve school op te richten. Dat werd mode."