Nieuwe verzekeraar voor modegroothandel
bezig met laden...
FashionUnited: Waarom is zo'n specifieke verzekeraar nodig?
Marc Kuipers: GroothandelZeker ontstond vanuit een verbazing over het feit dat voor groothandelaren in ons land, die met zeer specifieke risico’s te maken krijgen, praktisch geen serieuze verzekeringspartijen actief zijn. Hierdoor is er weinig concurrentie met relatief hoge premies tot gevolg. Wij hebben verzekeringsproducten ontwikkeld op basis van onderzoek onder een klantenpanel en gesprekken met relaties.
MK: We richten ons vooral op schadeverzekeringen voor groothandels. En alles wat daaraan gerelateerd is.
FU: Waarin verschilt deze verzekeraar van andere verzekeraars?
MK: Onderscheidend is de integrale aanpak. Elke groothandel heeft veel risico’s: denk aan brand in het magazijn of zendingen die niet of verkeerd aankomen. Maar ook schade aan het merk, leveranciers die failliet gaan of een eigen winkel beginnen en debiteuren die niet of te laat betalen. Dat zijn slechts enkele van de risico’s die een groothandel in de modebranche loopt. De vraag is alleen welke risico’s zo groot zijn dat een verzekering nodig is. GroothandelZeker probeert een gebalanceerde afweging te maken die vervolgens kan worden omgezet in een complete dekking voor de belangrijkste risico’s.
FU: Maar Groothandelveilig is nog geen gerenommeerde verzekeraar...
MK: Groothandelveilig is opgezet voor vier grote verzekeringsorganisaties: De Witte, Velpen, Klap en Geerts. In totaal werken daar wel tweehonderd mensen.
FU: Wat kost het?
MK: Dat verschilt natuurlijk per verzekering. Wel hebben we het voordeel dat we door inkoopvoordeel en een beter inzicht in de specifieke risico’s van de branche scherpe premies kunnen bieden. Het voordeel kan oplopen tot vijftien procent of meer.