Nike groeit in Q4 en 2013
Door FashionUnited
bezig met laden...
De
Nike dankte de groei aan de toegenomen vraag naar sportschoenen en kleding in alle regio's behalve de regio China en omstreken, en Europa. Noord Amerika blijft de belangrijkste markt voor het merk. De operationele winst in deze regio steeg met 28,6 procent naar 723 miljoen dollar (555 miljoen euro), terwijl de omzet er met 12 procent groeide. De omzet steeg ook in Centraal en Oost Europa, en compenseerde daarmee voor dalingen in Europa en Japan.
Nike in China teleurstellend
China bleek, met een omzetdaling van 1 procent, echter een teleurstelling. Dit had zowel te maken met de dalende economie als het productassortiment dat niet goed in de smaak viel bij de Chinese consument. Nike heeft in mei zijn topman in het gebied vervangen, maar verwacht dat de omzet er de komende twee kwartalen zal dalen voordat deze in de tweede helft van het komende jaar zal stabiliseren."We hebben nog veel werk te doen," zei CFO Don Blair in een telefoongesprek met analisten. "Onze resultaten voor China zullen niet altijd een soepel traject volgen en het is moeilijk te voorspellen hoe snel we weer winstgevend zullen worden." Volgens Blair moet het productassortiment verbeterd worden, en aan worden gepast aan de Chinese consument.
Orders Nike stijgen
Volgens Nike zijn de toekomstige orders met 8 procent gestegen, hetgeen een goede indicatie van toekomstige groei is. Orders stegen in de meeste gebieden, op China na. Hier bleven ze onveranderd.Nike aandelen daalden op Wall Street met 1,1 procent als gevolg van het nieuws over China.