• Home
  • V1
  • Leads
  • Nubian Skin herintroduceert 'nude' lingerie

Nubian Skin herintroduceert 'nude' lingerie

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

“Het is tijd voor een nieuw soort nude,” aldus Ade Hassan, oprichtster van online been- en ondermodelabel Nubian Skin. Hassan wil de betekenis die de mode-industrie geeft aan 'nude' lingerie voor donkere vrouwen veranderen. In haar ogen zit er een groot gat in de markt wat betreft deze artikelen.

De webshop werd vorige week gelanceerd.

“Mijn nude zie ik niet terug in de winkels. Hoewel getinte vrouwen dezelfde wensen hebben als blanke vrouwen wanneer het op lingerie en ondermode aankomt, speelt de industrie hier niet op in. Dus ik dacht dat het tijd was voor een nieuwe betekenis van nude,” legt Hassan uit over het ontstaan van haar lingerielabel.

'Ik w
ilde dat getinte vrouwen erbij horen'

De voormalig econoom was gefrustreerd over het beperkte aanbod huidkleurige lingerie. Daarom besloot ze dat het tijd was om vrouwen met een donkere huid te voorzien van hun behoeften. “Als een vrouw in een professionele omgeving werkt en ze wil serieus genomen worden, kan ze geen licht doorschijnende blouse met daaronder een gekleurde bh dragen. Ik wilde dat getinte vrouwen erbij horen en kunnen winkelen voor een nude-tint die bij hun huidskleur past.”

Hoewel andere lingerielabels hebben geprobeerd om donkere huidkleurvarianten te integreren in hun assortiment, zoals Marks & Spencer in de Nearly Naked lijn, zijn de kleuropties gelimiteerd aan een of twee donkere tinten. Ook qua maten zijn de lingerie artikelen beperkt. “Ik denk dat veel merken prachtige lingerie maken; dat is gewoon een feit. Maar kijkend naar het aanbod huidkleurige kledingstukken, denk ik dat veel ontwerpers of modebedrijven hebben gekozen om hier niets mee te doen,” merkt Hassan op. “Of misschien hebben ze dat wel gedaan, maar werkt het gewoon niet in hun ogen. Ik kan niet precies zeggen waarom ze bepaalde keuzes maken, maar dit gat in de markt kunnen we opvullen.”

Hassan voelde dat zij de juiste vrouw was om deze markt aan te spreken. “Het lanceren van mijn eigen lingerielijn was niet een natuurlijke stap voor mij om te nemen,” legt Hassan uit, die hiervoor financiën en ontwikkeling studeerde en werkte als strategisch consultant en analist. “Maar ik ben altijd geïnteresseerd geweest in mode.” Om zeker te zijn dat haar eerste collectie een succes zou worden en om het ontwerpen van lingerie beter te begrijpen, stopte ze tijdelijk met haar werk om fashion design in Parijs te studeren. Daarna keerde ze terug naar London om Nubian Skin te lanceren.

Eenmaal terug in Groot-Brittannië begon Hassan te onderzoeken welke met-de-huid-overeenkomende kleuren het beste waren voor het label. De lichtste kleur verkrijgbaar bij Nubian Skin, heet 'cafe au lait' en is geschikt voor vrouwen met een lichtere huid of met een mix van verschillende etnische achtergronden. Dan is er 'caramel', een goudbruine kleur, gevolgd door 'cinnamon', een medium dark kleur. Als laatste heeft het label de donkerste kleur 'berry', “een diepe cacao kleur”. Om haar klanten te helpen bij het vinden van de juiste kleur, heeft Hassan afbeeldingen geplaatst op het Instagram-account van de onderneming voordat de webwinkel gelanceerd werd.

'Oh
dat ben ik; dat is mijn huidskleur'

“Ik heb veel reacties gehad van gebruikers die zeiden 'oh dat ben ik; dat is mijn huidskleur'. Ook heb ik verschillende foundations als hulpmiddel gebruikt voor klanten om hun kleur te vinden.” Wanneer klanten een passende kleur hebben gevonden, kunnen ze een bh, slip en panty onder 100 pond pre-orderen. Zo wil Hassan haar merk toegankelijk maken voor alle vrouwen. Hoewel Hassan een goede selectie van nude-kleuren aanbiedt, hebben sommige klanten hun zorgen geuit over de verkrijgbare maten. Nubian Skin biedt bh's aan in de maten 65B tot en met 80F, wat veel vrouwen uitsluit. “De keuze voor het hanteren van normale maten voor de eerste collectie was niet zo makkelijk. Ik heb er lang over nagedacht, omdat veel getinte vrouwen rijkelijk zijn bedeeld,” legt Hassan uit. “Maar wanneer je een onderneming begint, moet je ontzettend praktisch zijn. Anders verlies je geld voordat je bent begonnen. Daarom besloot ik heel conservatief te zijn en de vraag als uitgangspunt te gebruiken. Ik heb gekeken naar de eerste feedback die Nubian Skin ontving. Het was altijd mijn plan om het maataanbod uit te breiden wanneer de zaken goed gaan.”

'Er is vraag naar nude lingerie en ondermode'

Het uitbreiden naar fysieke winkels is een ander toekomstplan van Nubian Skin – wanneer alles volgens plan gaat. “Ik zou graag samenwerken met warenhuizen als Harrods, Harvey Nichols, Debenhams, Selfridges of John Lewis in Groot-Brittannië. In Amerika lijkt het me geweldig om onze producten in Macy's, Nordstorm en Bloomingdales te hangen.” Echter, Hassan besloot haar bedrijf online te lanceren, omdat “deze manier voor een start-up het makkelijkst is. Op een winkelketen afstappen en vragen of ze mijn merk willen verkopen is simpel. Maar de kans is groot dat het label in het begin weinig aandacht krijgt. Je geeft immers alle macht aan de retailer,” voegt Hassan toe. “Ik wist dat er veel vrouwen zoals ik zijn, met een donkere huid, die problemen hebben bij het vinden van bijpassend ondergoed. Er is dus een vraag naar nude lingerie en ondermode. Mijn gedachte bij het online lanceren, is dat winkeliers inzien hoeveel consumenten het aanspreekt waardoor ze zeker aandacht aan het merk willen besteden.” Nubian Skin verzendt haar bestellingen internationaal.

Sinds het lanceren van de sociale media kanalen van Nubian Skin, evenals de blogsite, heeft het label een enorme achterban vergaard. “Het aantal mensen dat interesse heeft getoond in Nubian skin is ongelofelijk. De media hebben ook erg geholpen bij het aan de kaak stellen van het merk. Ik had nooit verwacht dat zoveel mensen Nubian Skin zouden aanmoedigen.”

Vivian Hendriksz
Vertaling en bewerking: Luuk Krekels

Nubian Skin