• Home
  • V1
  • Leads
  • Oilily klaar om grenzen te verleggen

Oilily klaar om grenzen te verleggen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Oilily is er klaar voor. Het kleurrijke Nederlandse lifestylemerk, dat dit jaar vijftig jaar bestaat, wil met haar damescollectie SS14 opnieuw de wereld veroveren. Het merk heeft Walter en Sophie van Wijngaarden van BNL Fashion

in de arm genomen om de Nederlandse verkoop te regelen. Daarnaast gaat Oilily in zee met elf agenten, waarvan vier in Duitsland en één in Zweden, Finland, België/Luxemburg, Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië/Slowakije en Hongarije. Voor volgend jaar staan er nog tien nieuwe agentschappen op de rol. Om de ‘aanval’ compleet te maken, staat Oilily deze zomer op de Bread & Butter in Berlijn en de Amsterdamse Modefabriek. Als het aan het jarige Oilily ligt is dit slechts het begin.

“We zijn
in 1980 begonnen met damescollecties die van meet af aan zowel in Europa en Azië en later ook in Amerika goed verkocht werden”, vertelt Oilily-directeur Geert Olsthoorn over het ontstaan van Oilily’s eerste damescollecties. In de jaren daarna groeide het in 1963 door Willem en Marieke Olsthoorn opgerichte bedrijf uit tot een lifestylemerk van wereldformaat. ‘Lifestyle’omdat Oilily naast kinder- en dameskleding nog veel meer ontwerpt, zoals tassen, cosmetica, fietsen, stationery. Dit najaar verschijnt er zelfs een Oilily-combi-buggy op de Europese markt.

Op het hoogtepunt werd Oilily overgenomen door een Nederlands private equity bedrijf, dat Oilily in een tijdsbestek van zeven jaar om zeep wist te helpen. Na het faillissement in 2008 greep de familie Olsthoorn de kans om het bedrijf terug te kopen. Gezamenlijk bouwden zoon Geert, dochter Sophie, haar man Gijs en dochter Brecht het merk weer op. Te beginnen met kindermode. Het succes was al snel weer net zo groot als ‘vroeger’: de kinderkleding en andere Oilily-producten worden inmiddels verkocht in tachtig landen.

“Al snel vroeg onze grootste klant in Korea, waar we al 25 jaar zaken mee doen, wanneer we weer met een damescollectie zouden komen. Samen met hem hebben we toen razendsnel een collectie gemaakt, speciaal ontworpen voor de Aziatische vrouw. Het succes was groter dan we ooit hadden gedacht.” Dat smaakte naar meer. Zou de Westerse damesmarkt ook weer een haalbare kaart zijn? Olsthoorn: “De Aziatische markt zit heel anders in elkaar dan de Westerse. Succes daar betekent niet automatisch succes hier. Maar de collecties werden zo enthousiast ontvangen dat we ons designteam ‘los’ lieten op een Westerse damescollectie.”

Na enkele collecties die alleen in gelimiteerde oplagen werden geproduceerd en alleen in de Europese en Amerikaanse webshop te koop waren, werd de eerste ‘echte’ Europese damescollectie in januari 2013 op de Bread & Butter in Berlijn gepresenteerd. Olsthoorn: “Het was een daverend succes. En toen we de volgende collectie onder ogen kregen, hadden we helemaal het gevoel van: Dit is het! Nu moeten we er volle bak voor gaan.” Dus presenteert Oilily zich deze zomer op de Bread & Butter én de Modefabriek en ging het bedrijf met succes op zoek naar internationale agenten. Oilily hoopt na de zomer vijf- tot zeshonderd verkooppunten voor de SS14-damescollectie gerealiseerd te hebben.

De collectie hangt nu in de showrooms van alle bovengenoemde agentschappen. De verkoop begint 1 juli. De Nederlandse verkoop vindt plaats vanuit het Oilily-hoofdkantoor in Alkmaar, waar Walter en Sophie van Wijngaarden hun intrek hebben genomen.

Judith Munster
BNL Fashion
geert olsthoorn
Oilily