Medio jaren 80 telde je op school niet mee zonder felgekleurde All-Stars en een Bad Boys bodywarmer. In de jaren 90 was het O'Neill en Palladiums en begin deze eeuw moest het Replay zijn of Miss Sixty. Tieners in afwijkende (merkloze) kleding vielhoongelach ten deel. Kledingkeuze is in het Nederlandse voortgezet onderwijs (vo) nog steeds de meest voorkomende reden om medeleerlingen te pesten. Dat concludeert het 'Inclusion and Diversity in Education' (INDIE) onderzoek dat de British Council deed op 47 scholen in negen landen. In Nederland zegt 47 procent van de vo-leerlingen die aan het onderzoek meewerkten (gemiddelde leeftijd 14 jaar), dat kledingkeuze pesten kan uitlokken. Alleen in Italië en Portugal worden leerlingen vaker gepest vanwege de kleding die zij dragen.
Een medewerker van Pestweb.nl, het centrum voor advies en ondersteuning bij pesten op school, is verbaasd over het hoge percentage. "Wij houden niet bij om welke redenen kinderen precies worden gepest, omdat die eigenlijk niet te definiëren zijn. Het is ook niet zo dat met bepaalde (merk)kleding het pesten kan worden voorkomen. Meestal is het een combinatie van factoren, ook bij de pestkoppen zelf, die leiden tot pestgedrag."
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat jongeren in Nederland naar eigen zeggen minder vaak worden gepest om bijvoorbeeld hun taalgebruik (accent), huidskleur of religie, respectievelijk 8, 9 en 10 procent. Terwijl diegenden die bijvoorbeeld heel groot zijn, te dik of juist dun wel vaak worden gepest (41 procent). Ook seksuele voorkeur blijkt (met 21 procent op de derde plaats) veelvuldig pestgedrag uit te lokken. Voor alle participerende landen (behalve in Groot Brittannië en Nederland werd het onderzoek ook in Duitsland, België, Portugal, Spanje, Italië en Malta uitgevoerd) samen geldt dat 34 procent van de leerlingen zegt dat kledingkeuze tot pesten kan leiden. Met stip op één in Europa staat de seksuele geaardheid (46 procent) waarom tieners het vaakst worden gepest.
Aanleiding voor het INDIE-project dat drie jaar (2007-2010) in beslag nam, is het stijgend aantal allochtone leerlingen in Groot Brittannië en Europa en de moeilijkheden (culturele verschillen, discriminatie, taalproblemen en voortijdige schooluitval) die dat voor het onderwijs met zich meebrengt. Resultaat is een handleiding voor scholen en onderwijzers hoe met de culturele verschillen en discriminatie in het onderwijs om te gaan, welke onlangs in Brussel werd gepresenteerd.