Omgaan met aarzelende consumenten
bezig met laden...
D
Toch starten consumenten 2011 volgens het Economisch Bureau met een frisse blik. Zorgen over werkloosheid ebben langzaam weg. Hoe kunnen ondernemers hier het beste mee omgaan? “Vooral een duidelijk concept hebben,” zegt Dirk Mulder, sectormanager Handel bij het ING Economisch Bureau. “Consumenten moeten weten wat ze aan de winkel hebben.” Volgens de handeldeskundige ondernemen veel retailers nog op een ouderwetse manier door producten in een winkel te zetten en te wachten tot de klanten erop afkomen. “Mede door internet zijn consumenten veel kieskeuriger geworden, en beter geïnformeerd. Een consument bepaalt zelf waar hij naar op zoek is, en als je dat niet in je winkel hebt staan, zoekt hij verder.”
ING benadrukt de rol van internet in de modebranche. Dirk Mulder: “Consumenten kopen en oriënteren zich online. Waarom nog naar een winkel gaan? Winkeliers kunnen daarom beter aandacht besteden aan ‘beleving’ en advies.”
Cijfers van HBD en Thuiswinkel.org laten zien dat de online omzet in 2009 van kleding en schoenen 465 miljoen euro bedroeg. Daar zal in 2010 naar schatting nog eens een extra 100 miljoen euro bovenop komen. Maar dat iedere mode-ondernemer een webshop start, is volgens Mulder geen goed idee. “Het is een heel andere manier van ondernemen. Een business op zich, met virtuele vriendencommunities en klanten die hun ongenoegen rond spuien.”
Naast aarzelende consumenten krijgen retailers te maken met toeleveranciers die kampen met explosieve stijgingen van grondstofprijzen. “Ondernemers bevinden zich daardoor midden in een spanningsveld tussen consumenten die prijsbewust moeten handelen en toeleveranciers die hogere kosten zullen willen doorberekenen,” laat ING weten. Toch verwacht het Economisch Bureau een omzetgroei in de detailhandel van 1,1 procent, tot 81,1 miljard euro. In 2011 en 2012 verwacht het Economisch Bureau een omzetgroei in de modebranche van 2 procent.