De Belgische FNG Group NV, bekend van modeformules Fred & Ginger, Van Hassels en CKS, heeft in het gebroken boekjaar 2009/2010 dat afliep op 31 juli jl. de omzet verviervoudigd vergeleken met het jaar ervoor. De totaalomzetkwam uit op 44,8 miljoen euro. Dat is grotendeels te danken aan modeketen CKS die de FNG Group in het boekjaar overgenomen heeft. De bedrijfswinst (EBIT) bedroeg 4,4 miljoen euro.
De groepsomzet wordt voor bijna 60 procent in de groothandel gegenereerd. Deze is afgelopen jaar met 11 procent toegenomen. FNG Group verkoopt haar collecties aan meer dan 1000 multibrand shops in thuisland België, Nederland, Frankrijk en Duitsland. CKS wordt wereldwijd geëxporteerd. De grootste groei werd in 2009/2010 in de eigen retailtak geboekt. Vooral de keten Van Hassels deed het buitengewoon goed. Hier stegen de verkopen
like-for-like met 61 procent. Maar ook CKS en Fred & Ginger konden omzetgroei noteren van respectievelijk 17 en 18 procent. Alle groeipercentages betreffen hetzelfde aantal winkels als vorig jaar. FNG heeft hierin de resultaten van de twaalf nieuwe winkels, die afgelopen jaar geopend zijn niet meegerekend.
Volgens managing director Dieter Penninckx ligt de sleutel van het succes van de onderneming in de doelbewuste keuze van de FNG Group voor Belgische mode en sterke concepten. De drie formules opereren in het middensegment. Het bedrijf richt zich naar eigen zeggen op consumenten die op zoek zijn naar meerwaarde. "Een doelgroep die ook in moeilijkere tijden aandacht blijft houden voor mode en kwaliteit."
FNG Group is ontstaan uit een fusie van kindermodeketen Fred & Ginger en Devo. Modeketen Van Hassels werd in 2009 overgenomen en CKS is de meest recente aankoop. De groep staat sinds juli 2008 genoteerd aan Euronext in Brussel. Het bedrijf werkt aan de uitbreiding van de retailtak in België. Fred & Ginger telt nu 26 filialen, Van Hassels 6 en CKS 16 winkels. Ten einde dit te financieren heeft het bedrijf in oktober 2 miljoen euro aan obligaties uitgegeven.