Omzet groeit 9 procent in ‘Versace for H&M maand’
bezig met laden...
Elke
De omzet van de modeketen steeg in de 'Versace for H&M maand' met 9 procent in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Ter vergelijking: in november 2010, toen Lanvin voor H&M achter de tekentafel dook, was de omzet met 17 procent gestegen in vergelijking met dezelfde maand in 2009. En in 2009, toen H&M voor hun designer collaboration voor het eerst in zee ging met een schoenen annex accessoire merk, namelijk Jimmy Choo, steeg de omzet met 1 procent. Hoeveel Zweedse kroon er in totaal werd binnengehaald in de novembermaanden maakt H&M niet bekend.
De like-for-like sales, resultaten uit winkels die langer dan een jaar geopend zijn, daalden de laatste tijd. Zo daalde de omzet uit deze winkels de afgelopen maand met 1 procent, in oktober met 2 procent en in september met 7 procent. Hoewel de totale omzet wel groeit, heeft H&M een hard hoofd in de toekomst, door de economische ellende in Europa. Ook het onverwachte warme herfstweer, dat consumenten tegenhield warme wintermode aan te schaffen, hielp de afgelopen maanden niet mee. Volgens de modeketen houden vooral Europese klanten door negatieve berichten over de toekomst van de euro, de hand op de knip.
Het modebedrijf maakte ook de resultaten voor het vierde kwartaal van 2011 bekend, lopend van 1 september tot en met 30 november dit jaar. In totaal steeg de omzet naar 30,9 miljard Zweedse kroon (3,4 miljard euro). Een jaar geleden was dat nog 29,71 miljard kroon (3,3 miljard euro) . Ook het aantal winkels groeide, van 2206 in november 2010, naar 2472.
De volgende gastontwerper van H&M is het Italiaanse modehuis Marni. Consumenten hoeven niet te wachten tot november: de lentecollectie zal vanaf 8 maart verkrijgbaar zijn in 260 winkels en via de webshop van de retailer. De tweede Versace for H&M-lijn – waarin fruitprints centraal staan – zal op 19 januari exclusief online verkrijgbaar zijn in de landen waar H&M een webshop heeft, waaronder Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen en Engeland. Van de eerste lijn staan momenteel nog zo’n zevenhonderd items op Marktplaats.nl.
Sinds 14 december ligt ook de ‘The Girl With the Dragon Tattoo’ in de winkels, geïnspireerd op Lisbeth Salander, de anti-held van Stieg Larssons award-winnende boekentrilogie Millenium. De collectie, bestaande uit dertig artikelen als een leren motorjack, gescheurde spijkerbroek, mutssjaal en tribal-oorbellen, is ontworpen door Trish Summerville. Zij is kostuumontwerper van de Engelstalige verfilming van het eerste deel van de trilogie. ‘The Girl With the dragon tattoo’, geregisseerd door David Fincher, gaat met kerst in première. De collectie van Summerville voor H&M stuitte in Amerika op enige weerstand. Kritiek is dat het karakter Lisbeth slachtoffer was van verkrachting, wat leidt naar haar donkere punk-uiterlijk en kledingstijl. H&M is van mening dat Lisbeth Salander juist een sterke vrouw is, die opkomt voor haar idealen. Maar, twintig van de dertig artikelen uit de ‘The Girl With the Dragon Tattoo’ collectie waren online al binnen een dag uitverkocht.
Foto's: Lentecollectie 2012 Versace for H&M