• Home
  • V1
  • Leads
  • Omzet mode en schoenen valt tegen door nazomer

Omzet mode en schoenen valt tegen door nazomer

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Door de warme septembermaand hebben veel fashion retailers een slechtere omzet gedraaid ten opzichte van vorig jaar. Ook de schoenenbranche moest omzet inleveren in het laatste kwartaal. Dat blijkt uit cijfers van modebrancheorganisatie Inretail.

Hoewel de regenachtige augustusmaand een goede start van het nieuwe seizoen leek te worden, zorgde de warme septembermaand voor tegenslag in het derde kwartaal. Fashion retailers sluiten het derde kwartaal af met een omzetdaling van -4,3 procent ten opzichte van vorig jaar. Cumulatief staat de achterstand na drie kwartalen op 0,7 procent.

Alle modesegmenten boekten een omzetdaling in het derde kwartaal. Bij damesmode daalde de omzet het meest met 4,8 procent, en bij baby- en kindermode werd een omzet daling van 4,7 procent gemeten. De herenbovenmode beperkte de daling tot 1,8 procent, en de omzet van ondermode daalde met 1,3 procent. De totale mode leverde ruim 20 procent omzet in op vorig jaar, waar baby- en kindermode zelfs 30 procent inleverde. Ten opzichte van vorig jaar doet alleen de heren bovenmode het beter, met een stijging van 1,8 procent in de afgelopen negen maanden.

Ondergoedmode bleef nagenoeg hetzelfde met een omzetniveau van -0,2 procent. Damesmode en baby- en kindermode hebben een cumulatieve achterstand van 1,2 procent en 1,5 procent. Een categorie die in september overigens wel profiteerde van het onverwacht mooie weer was badmode, met een omzetstijging van 13,8 procent.

“In 2014 zijn de weeromstandigheden sterker van invloed op de omzet dan voorheen. Met een kleine achterstand na 9 maanden valt en staat het eindresultaat 2014 met het laatste kwartaal. Oktober zal veel acties kennen en promoties zullen al snel kortingsacties worden,” zegt Edwin Belt, branchemanager mode bij Inretail in een reactie. Het consumentenvertrouwen daalde in september, blijkt uit cijfers. De koopbereidheid bleef nagenoeg gelijk, maar ‘zolang het vertrouwen in de economie fragiel blijft, zal de koopbereidheid weinig verbeteren’.

Schoenenbranche staat er het slechtst voor

De schoenenbranche had ook last van de droge septembermaand, maar blijft na een goede start aan het begin van het jaar nagenoeg op hetzelfde omzetniveau als vorig jaar, blijkt uit de Schoenmonitor. In het derde kwartaal werd een omzetdaling van 8,1 procent gemeten. Damesschoenen verkochten het minst goed, en de omzet daalde met 9,2 procent. De omzetdaling van herenschoenen bleef beperkt tot 4,3 procent. Hoewel de kinderschoenen in het eerste kwartaal van dit jaar nog de sterkste piek kende, kent het nu het sterkste dal met 13,9 procent. Na negen maanden kent dit segment de hoogste omzetdaling (3,8 procent) ten opzichte van vorig jaar.

Uit de Schoenmonitor blijkt ook dat een meerderheid van de deelnemende winkels op een omzetachterstand staat na negen maanden. De retailers spreken zich behoudend uit over de verwachting van het laatste kwartaal van dit jaar. Veel winkeliers geven aan een gelijke omzet van vorig jaar na te streven. Uit de cijfers blijkt dat de omzet na negen maanden op hetzelfde niveau is als in 2013. Vorig jaar werd in het vierde kwartaal een procent omzetstijging gemeten. Volgens InRetail zal er veel afhangen van het consumentenvertrouwen in de laatste drie maanden van het jaar.

Sportbranche in de plus

Terwijl de mode- en schoenenbranche forse dalingen laten zien, deed de sportretail het relatief goed. Klanten die kopen, kopen meer per keer en rekenen per keer ook meer af. Zo steeg de gemiddelde besteding per transactie met 3,7 procent, en daalde het aantal transacties met 2,3 procent. Ook steeg het aantal uniek verkochte producten. Augustus was de beste maand van het derde kwartaal, ondanks dat er minder klanten in de winkel waren ten opzichte van vorig jaar. Gemiddeld werd er 59,85 euro afgerekend, tegen 54,89 euro in 2013. Het resulteert in een totale omzetstijging van 1,3 procent, blijkt uit de Sportmonitor. Kleding is nog steeds het belangrijkste product binnen de sportbranche, gevolgd door schoenen en hardwaren. De omzet van kleding daalde in het derde kwartaal tot 1,8 procent, waar sportschoenen een stijging kennen van 4 procent. Ten opzichte van vorig jaar blijft het omzet aandeel van kleding redelijk stabiel, en boeken schoenen een aandeelgroei van 2,3 procent en daalt de categorie hardwaren met 0,8 procent. De uitdaging is nu om meer bezoekers in de winkel te krijgen en aan te sturen op een hogere conversie, zegt InRetail.

branche
derde kwartaal
INRetail
omzetcijfers