Omzetgroei sport fashion en ‘premiumisation’
bezig met laden...
Van oorsprong
Het is de Britse ontwerpster Stella McCartney die daar - wederom - met Adidas verandering in brengt. In 2004 lanceren de twee een collectie functionele sportkleding, -schoenen en -accessoires voor hardlopen, zwemmen en fitness, speciaal voor vrouwen. In een interview bestempelt McCartney het toenmalig aanbod als eenzijdig. "Toen ik me erin ging verdiepen zag ik dat het allemaal vrij kinderachtig is. Vrouwen lijken genoodzaakt zich van top-tot-teen in babyroze of lichtblauw te hullen. En professionele sportkledij is gewoon lelijk."
Het aantal designer sportcollecties en modische samenwerkingen tussen gerenommeerde ontwerpnamen en grote sportconcerns is sindsdien flink toegenomen. Denk aan Hussein Chalayan en Alexander McQueen voor Puma bijvoorbeeld. Nike ging zich nadrukkelijk op de vrouwelijke sporter richten en ‘Nike Women’ winkels openen. Naast het modische aspect wordt ook de technische kwaliteit van sportkleding en - schoenen steeds verder verbeterd. Daarin worden miljoenen geïnvesteerd. Er is duidelijk een markt voor hoogwaardige sportkleding die er goed uitziet. Zo is tevens de weg geplaveid voor ‘niche’ sportmerken die aantrekkelijke collecties combineren met functionaliteit en soms forse prijzen. Gekeken naar het Britse Rapha voor wielrenners en de Canadeese Lululemon voor yogis bijvoorbeeld, is de opwaardering van sportfashion een feit.
Met name in de Verenigde Staten blijkt premiumisation een drijvende kracht. Volgens onderzoeksbureau Euromonitor stijgen de bestedingen aan performance sport wear daar zelfs harder dan die aan gewone kleding. Consumenten zijn bereid hier meer geld aan uit te geven, enerzijds vanwege de technische kwaliteit en anderzijds vanwege de toegenomen populariteit van individuele sporten als hardlopen, yoga, pilates en wielrennen. De invloed van de vrouwelijke consument is doorslaggevend. Haar toegenomen spending power, haar modisch gevoel en het feit dat zij meer is gaan sporten, zijn cruciale factoren voor de groei van deze markt.
Foto's: Lululemon en Rapha
Lees hier deel 1 van deze mini-serie over sport fashion.