Omzetgroei voor Calida; nettowinst daalt door ovename
bezig met laden...
Omzetgroei voor Calida en Aubade
Zowel Calida als Aubade hebben positief bijgedragen aan de omzetgroei in 2013. Het eerste merk Calida, dat vooral basisondergoed, T-shirts en nachtmode produceert, heeft een omzetstijging geboekt van 2,5 procent (1,5 procent zonder het koerseffect) naar 142,1 miljoen frank. Lingeriemerk Aubade, met het hoofdkantoor in Parijs, zag de omzet met 6,7 procent stijgen (4,5 procent zonder het koerseffect) naar 68,9 miljoen frank.De geconsolideerde winst (EBIT) van de Calida Group over 2013 bedraagt 21,0 miljoen (17,1 miljoen euro) na aftrek van een eenmalige kostenpost van 2,4 miljoen. Het gaat daarbij om transactiekosten voor de acquisitie van Lafuma en een afkoopregeling gerelateerd aan de sluiting van productiefaciliteiten van Aubade in Frankrijk in 2006 en in 2009.
In december 2013 verhoogde Calida het aandeel in Lafuma van 15,3 procent naar een meerderheidsbelang van 59,9 procent. Met de overname heeft Calida het zakelijk portfolio uitgebreid. De 'aantrekkelijke groeiperspectieven' in het outdoorsegment gaven de doorslag bij deze 'belangrijke strategische stap', ondanks dat Lafuma twee verliesgevende jaren achter de rug had (-4,3 miljoen euro in boekjaar 2012/13). De nieuwe eigenaar heeft een reorganisatie doorgevoerd, 150 banen geschrapt en een nieuw financieringsconcept doorgevoerd. De Calida Group verwacht dat Lafuma eind dit jaar - wanneer de operationele reorganisatie is afgerond en het bedrijf volledig is geïntegreerd - break even zal bereiken. Met Lafuma erbij denkt Calida de groepsomzet te kunnen verdubbelen naar meer dan 400 miljoen frank.