Onderneemster herleeft vervlogen tijden met nieuw merk
bezig met laden...
Van een verzamelende student veranderde ze in een ondernemer met webshop – Ilovevintage.nl – en fysieke winkel aan de Amsterdamse Prinsengracht. Nu omschrijft ze haar functie als ‘ondernemer die ontwerpkeuzes maakt’. De onderneemster lanceert een eigen collectie, Ze is geïnspireerd op haar passie voor vintage mode-items. En ze bedacht een duurzaamheidskaart.
Het doet denken aan het energielabel, waar op staat hoe milieubelastend de koelkast is. “Maar dan minder stoffig,” zegt *** streng. Ze heeft het over haar systeem om te laten zien hoe ‘groen’ kledingstukken zijn. Consumenten die belangstelling hebben in de kledingcollectie van haar zelf, kunnen door een piramidevormige afbeelding op het etiket zien hoe duurzaam het product is. Zo staan kledingstukken van duurzame materialen als biokatoen en geverfd met plantaardige stoffen bovenaan, onderaan staat kant, omdat het gaas van nylon is, en dat is erg vervuilend. “Het begrip ‘groen’ is zo abstract. Met de piramide wil ik dat ophelderen.”
Als de mogelijkheid er is om kledingstukken op een duurzame manier te produceren, dan moet je dat doen, is *** haar mening, afgestudeerd in mensenrechten. Als vintage-goeroe – recycling - was ze altijd al ‘groen’ bezig. Ze zou haar eigen kleding dan ook niet blindelings in Azië laten produceren. Bannou wordt gemaakt in Roemenië. “Dichterbij huis, want ik wil het atelier en de fabriek zien. Ik wil de mensen die er werken regelmatig bezoeken.”
*** had nog nooit kleding ontworpen of laten produceren, maar onzeker is ze niet. “Ik heb zo veel kledingstukken in mijn handen gehad. In het begin deed ik alles zelf. Ik denk dat ik wel honderdduizenden tassen en schoenen heb beoordeeld voor de winkel en webshop,” zegt de onderneemster. Haar passie voor vintage begon een verzameling tweedehands tassen en schoenen, tijdens haar studie. De verzameling breidde uit met jurken uit de jaren vijftig en broekpakken uit de jaren zestig. Vanaf 2008 is ze fulltime onderneemster, eerst met haar webshop Ilovevintage.nl en later ook met de gelijknamige winkel aan de Prinsengracht. Omdat kleding uit de jaren twintig nu eenmaal zeldzaam is, en uit elkaar begint te vallen, verkoopt de retailer nu ook nieuwe merken, geïnspireerd op vervlogen tijden. Haar eigen collectie noemt ze een droom die uitkomt.
De eerste collectie van Bannou by *** is gebaseerd op de jaren veertig en vijftig, met hoge taille broeken en zwierige jurken. Haar favoriete periode uit de modegeschiedenis? De jaren twintig, met de chiffon jurken. “De mode was toen heel elegant, vrouwelijk en toch stoer. Maar de mode van de jaren vijftig past waarschijnlijk beter bij mijn lichaam,” lacht ze. Van echte vernieuwing in de mode is volgens *** al lang geen sprake meer, want alles is al eens gedaan. “Als ik naar de mode van nu kijk, zie ik alleen maar geschiedenis. Alle silhouetten zijn al eens aan bod geweest. Alleen met stoffen en materialen kun je nog experimenteren.”
Bannou wordt voorlopig alleen verkocht via Ilovevintage. “Het merk moet nog groeien. Ik wil eerst zien hoe consumenten reageren,” zegt ***. Ze zou wel graag nog een winkel voor Ilovevintage in België opzetten, met tweedehands stukken en nieuwe items, geïnspireerd op vintage kleding. En een filiaal voor Bannou in Parijs. “Maar ik wil geen massabedrijf, want dan is de lol er af.” En het duurzaamheidslabel? Dat kan ze wel verkopen aan andere merken. “Iedereen mag het van mij gebruiken.”
*** Deze tekst is op verzoek van de geïnterviewde geanonimiseerd op 22 juni 2018. Wegens herkenbaarheid is zowel de voor- als achternaam verwijderd uit het artikel in februari 2020. De volledige naam is bekend bij de redactie. Voor vragen mail info@fashionunited.com.