• Home
  • V1
  • Leads
  • Ondernemen in... Amersfoort

Ondernemen in... Amersfoort

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Locatie is een veelgenoemd criterium om een winkel tot een succes te maken. Toch zijn er ook ondernemers die erin slagen hun winkel tot bloei te brengen op andere plekken dan de grote stad. FashionUnited trekt het land in en bezoekt elke maand zo’n

succesformule. Deel 14: Wandjina in Amersfoort.

Van
jongs af aan was mode een grote passie voor Carola Daan. Toch ging ze rechten studeren en werkte ze jarenlang als jurist. Tot ze enkele jaren terug het gevoel kreeg dat ze niet verder kon groeien in haar baan. Ze zegde haar baan op en maakte een carrièreswitch naar de mode. Sinds 2006 is ze de trotse eigenaresse van damesmodezaak Wandjina in Amersfoort, vernoemd naar een vrouwelijk figuur in de Aboriginal kunst in Noord-West Australië.

Welke merken verkoopt Wandjina?
“Sinds de opening van Wandjina verkoop ik Isabel Marant en Humanoid en dat zijn nog steeds mijn grootste merken. Ik ben heel trouw aan mijn hoofdmerken, omdat ik er inmiddels een grote klantenkring voor heb opgebouwd. De natuurlijke, zachte stoffen die zij gebruiken vallen de klanten op. Ook de ingetogenheid van de kleuren en de nonchalante look spreken veel klanten aan. Het is niet al te chique, te uitgesproken of te deftig, maar juist heel draagbaar. Daarnaast voer ik op dit moment onder andere Baum und Pferdgarten, Vanessa Bruno en Dutchess.”

Hoe vaak doet Wandjina inkopen en waar?
“Inkopen doe ik in de maanden februari en augustus bij de agenten zelf in Nederland en Antwerpen, omdat al mijn merken op voororder besteld moeten worden. De inkoop is een van mijn favoriete taken als detaillist. Het hebberigmakende gevoel dat een vrouw krijgt als ze gaat shoppen, krijg ik van de inkoop. Natuurlijk bekijk ik nieuwe collecties vanuit zakelijk oogpunt, maar ik kijk vaak ook met een schuin oog naar wat ik zelf graag zou willen hebben. Dat is ook belangrijk voor mij als winkelier: ik kan niet verkopen wat ik zelf niet leuk vind. Daarom ga ik bij de inkoop voornamelijk af op mijn eigen gevoel. Ook kijk ik naar wat de afgelopen tijd goed verkocht is en wat niet. Trends koop ik beperkt in. Ik vertrouw op het modegevoel van de merken zelf. Ook vind het belangrijk dat de collectie evenwichtig is en veelzijdig qua kleur. ”

Welke beurzen bezoekt Wandjina en waarom?
”Elk half jaar ga ik naar de Modefabriek om alle collecties op mijn netvlies te krijgen. Ook probeer ik elk jaar één keer naar Parijs te gaan. Door de sfeer, hoe de mensen gekleed zijn en de etalages doe ik inspiratie op. Voor nieuwe merken zoek ik niet op beurzen, maar kijk ik liever naar het aanbod van soortgelijke winkels en agentschappen of zoek ik in tijdschriften.”

Wie zijn Wandjina’s klanten en hoe onderhouden jullie contact met hen?
”Onze klanten zijn voornamelijk van vrouwen van 30+ die zich willen onderscheiden met hun kleding. Een gedeelte van onze klanten is heel fashionminded en heeft een verlanglijstje waarop precies staat wat ze willen hebben, maar er komen ook een hoop vrouwen die graag goed geholpen willen worden en vertrouwen op ons advies. Via een maandelijkse nieuwsbrief houden we hen op de hoogte van de nieuwe collectie, de uitverkoop, acties en nieuwe setjes. Ook zijn we actief op Facebook en updaten we regelmatig onze website.”

Wat is Wandjina’s grootste verkoophit door de jaren heen?
“Jurkjes doen het altijd goed, zowel in de winter als in de zomer. Ze zijn makkelijk aan te schieten en je kunt ze het hele jaar door dragen. Ook zijn ze geschikt voor verschillende gelegenheden. Je kunt een jurkje feestelijk dragen met accessoires en mooie schoenen, maar ook comfortabel. De jurken die ook nog eens in de wasmachine kunnen, zijn het meest geliefd onder mijn klanten.”

Hoe wapent Wandjina zich tegen de recessie?
“Ik merk dat het aantal passanten dat langs de winkel loopt, minder wordt. Mijn vaste klanten komen nog en besteden nog wat ze normaal uitgaven, dus zelf merk ik er niet zoveel van. Mijn wapen tegen de recessie is service en goed communiceren. Via onze website is het ook mogelijk om de collectie te bestellen, bijvoorbeeld via e-mail of telefoon. Ik vind het belangrijk om ook die bestellingen goed af te handelen en klanten goed te informeren over afmetingen en de pasvorm. Daardoor is ook het aantal retouren nihil en merk je dat ook online klanten vaker terugkomen.”
Ondernemen in
wandjina