Ondernemen in… Breda
bezig met laden...
Ronald Badenbroek leerde het retailvak als inkoper en floormanager bij modeketen the Sting en bij Van Dijk in Waalwijk, maar zegde in 2010 zijn baan op om zijn droom te verwezenlijken: een eigen winkel. Hij vernoemde zijn winkel naar de hippe New Yorkse wijk Soho en zijn doelgroep: de early adaptors.”Vooruitstrevende, modebewuste mensen die zich willen onderscheiden door net iets eerder trends op te pakken en nu al te dragen wat straks hip is.”
W
”Voor mannen verkopen we onder meer Edwin jeans, Nudie Jeans, Ben Sherman, Velour, SamsoeSamsoe, Elvine, Suit, Acne, Scotch & Soda en Denham. Voor vrouwen bestaat ons assortiment uit Modström, Just Female, Second Female, M by M, Storm & Marie, Acne, Denham, Maison Scotch, Mad Jeans, Nudie Jeans en Penfield. Ook verkopen we schoenen van Clarks Original, New Balance, Frye Boots, Skive en Red Wing en accessoires van Fab, Cargo Beas & Bags, Kelim Boots en Happy Socks.”
Hoe vaak en waar doet u inkopen?
“Twee keer per jaar kopen we direct bij de leveranciers en agenten van merken de collecties in. Ik ga ook elk seizoen naar Bread & Butter, Gallery en Modefabriek, maar meer om me te oriënteren en nieuwe merken te vinden. Als ik geïnteresseerd ben in een merk, ga ik eerst research doen. Wat doet het? Is er vraag naar? Hoe bekend is het? Hoe doe het het in eigen land? En de belangrijkste vraag: past het in de winkel? Want als het niet in het sfeerbeeld van je winkel past, werkt het niet.”
Hoe bepaalt u welke producten u aanbiedt?
“De meeste kleding, schoenen en accessoires kies ik uit op basis van mijn persoonlijke smaak. Door mijn ervaring bij Sting en Van Dijk heb ik door de jaren heen een gevoel ontwikkeld voor merken en producten die aanslaan in de winkel. Ik ben vooral op zoek naar vernieuwende merken die de juiste trends op hun eigen, unieke manier interpreteren.”
Hoeveel personeel heeft u in dienst?
”Een fulltime en twee parttime verkoopmedewerkers.”
Wie zijn uw klanten en hoe onderhoudt u contact met hen?
”Onze doelgroep is mannen en vrouwen van 18 tot 45 jaar die op zoek zijn naar vernieuwende kleding. We moeten het hebben van onze vaste klanten, omdat we op een B-locatie aan de buitenkant van de binnenstad zitten. Via onze website, mailings en Facebook houden we contact met hen. Als een klant jarig is feliciteren we hen op social media en met kerst sturen we kerstkaarten rond. Het contact is onze winkel is niet standaard. Als je binnenkomt komen er niet meteen tien verkopers op je af die je willen hebben. We willen ons onderscheiden met een onstpannen ‘niets moet, alles mag’-sfeer. Alsof klanten bij ons op visite komen. Achterin de winkel staat een koffiezetapparaat en een bankje en op zaterdagmiddag trekken we af en toe een fles Prosecco open.”
Wat is uw grootste verkoophit tot nu toe?
“De chino. Het afgelopen seizoen hadden exemplaren in ons assortiment van Velour, Elvine en Maison Scotch. De jeans is de laatste jaren wat minder populair geworden: de chino heeft de overhand genomen. Het is zeker een blijver.”
Waar haalt u de meeste voldoening uit als mode-ondernemer?
“De waardering die je krijgt van je klanten en je personeel. Als je voor een werkgever werkt krijg je dat ook, maar een stuk minder vaak. Daar hoor je het eerder als het niet goed gaat. En natuurlijk zie je die waardering uiteindelijk ook terug in je eigen portemonnee.”
Werkt u samen met andere detaillisten in de straat?
“In de straat hebben we veel contact met elkaar. Gezamelijk proberen we de straat mooier te maken: zo hebben we onlangs bloembakken laten plaatsen. Of we ook klanten naar elkaar doorverwijzen? Ja natuurlijk, dat is in heel Breda zo!”
Foto: Jordy Heijbregts