• Home
  • V1
  • Leads
  • Ondernemen in… Den Bosch

Ondernemen in… Den Bosch

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Locatie is een veelgenoemd criterium om een winkel tot een succes te maken. Toch zijn er ook ondernemers die erin slagen hun winkel tot bloei te brengen op andere plekken dan de grote stad. FashionUnited trekt het land in en bezoekt elke maand zo’n

succesformule. Deel 11: Fair Women in Den Bosch.

Als

dochter van ouders met een eigen bedrijf, giert het ondernemersbloed door de aderen van Marleen van Kampen. Toen haar ouders vijf jaar geleden besloten om hun bedrijf te verkopen, kwam ze met het idee om een damesmodewinkel te starten in Den Bosch. Het bleek een gat in de markt en inmiddels is zowel Fair Women als de Vughterstraat, de straat waar hun winkel is gevestigd, uitgegroeid tot een begrip in Brabant.

Hoe is het om een kledingwinkel met je familie te runnen?
”Het voordeel is dat je beter kunt ondernemen, omdat je allemaal voor hetzelfde doel gaat. We doen het niet om heel groot te worden, maar om plezier te hebben in ons werk. Natuurlijk vliegen we elkaar af en toe in de haren, maar er zijn ook veel mooie momenten. Bijvoorbeeld ons dagelijkse ritueel: ’s ochtends voordat we beginnen rustig een kop thee drinken. Het belangrijkste in een familiebedrijf is goede afspraken maken en iedereen een eigen takenpakket en verantwoordelijkheid geven.”

Welke merken verkopen jullie?
“Op dit moment verkopen we onder meer Patrizia Pepe, Pinko, Fairly, Schumager, Malene Birgir, French Connection en M by M. Ons merkenpakket is voor zeventig procent Italiaans, voor de rest verkopen we Engelse en Deense merken.”

Hoe vaak en waar kopen jullie in?
”Twee keer per seizoen kopen we in, voornamelijk in Amsterdam, Antwerpen en Düsseldorf. Bij de inkoop ga ik vooral op mijn gevoel af. Ik houd wel rekening met trends, maar het belangrijkste criterium is dat de collectie aansluit bij de klant.”

Wie zijn jullie klanten en hoe onderhouden jullie contact met hen?
”Onze doelgroep zijn vrouwen van 30 tot 50 jaar die van verzorging en mooie kleding houden, maar moeite hebben met styling. Onze klanten komen bewust naar onze winkel toe voor stijladvies. Sommige vrouwen kijken geeneens meer in de rekken, maar gaan meteen naar de paskamer waarna wij items voor hen uitzoeken. ‘Jij weet toch precies wat we willen’, zeggen ze dan. We houden hen via SMS op de hoogte. Nu de sale is begonnen, hebben we onze vaste klanten een SMS’je gestuurd, waarmee ze extra korting of een cadeau krijgen. We zijn ook actief op sociale media: daar zitten zoveel mogelijkheden.”

Jullie hadden ook een webshop. Waarom zijn jullie daar mee gestopt?
”Juist in deze tijd van economische recessie merken we dat een gedeelte van de consumenten behoefte heeft aan meer service in fysieke winkels. We hebben bewust onze strategie aangepast en richten ons op klanten die niet online kopen, want we vonden een webshop runnen helemaal niet leuk om te doen. Het is een compleet ander vak. Daar komt nog eens bij dat we te klein zijn om te concurreren met grote webshops Net-a-porter, H&M en Zalando. Onlangs hebben we onze website vernieuwd, waar we elk seizoen foto’s publiceren van een modeshoot op locatie. Klanten kunnen eventueel de looks bestellen, maar dat is niet ons voornaamste doel. Met de foto’s willen we mensen een kijkje gunnen in de collectie die Fair te bieden heeft.”

Wat is jullie grootste verkoophit door de jaren heen?
”Een zwart colbert van Patrizia Pepe. Het heeft een goede snit en is makkelijk te combineren.”

Werken jullie samen met andere detaillisten in de straat?
”Ja. Toen we in 2006 Fair openden, was de Vughterstraat nog niet zo bekend. Door de jaren heen zijn er veel mooie winkels bijgekomen. Om de straat te promoten, zijn we gaan samenwerken. Nu staan we bekend als de Boetiekstraat en hebben we een gezamenlijke website. Uiteindelijk levert dat ook weer klanten op.”

den bosch
fair women
Ondernemen in