• Home
  • V1
  • Leads
  • Ondernemen in... Deventer

Ondernemen in... Deventer

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Locatie is een veelgenoemd criterium om een winkel tot een succes te maken. Toch zijn er ook ondernemers die erin slagen hun winkel tot bloei te brengen op andere plekken dan de grote stad. FashionUnited trekt het land in en bezoekt elke maand

zo’n succesformule. Deel 15: Freek in Deventer.

Ondernemen kreeg Frederique Oostendorp als dochter van ouders met een eigen bedrijf met de paplepel ingegoten, maar toch duurde het tot haar veertigste verjaardag tot ze de stap durfde te zetten om haar eigen winkel te openen. De gedachte om op haar tachtigste achter de geraniums te zitten met de wetenschap dat ze haar droom nooit waar heeft durven maken, trok haar in 2007 over de streep. Dit jaar bestaat haar damesmodezaak Freek! alweer vijf jaar en heeft ze nog geen dag spijt gehad.

W

elke merken verkoopt Freek?
“We verkopen onder meer Sarah Pacini, Mc Planet, No Man’s Land, La Fée Maraboutée, Bruuns Bazaar, Just-B, Avoca, Kyra & Ko en Corel. We kiezen er bewust voor om merken aan te bieden die niet al ergens anders in Deventer verkocht worden. Voor dubbele verkooppunten is de stad nou eenmaal te klein. Gelukkig doet bijna iedere winkelier het zo, waardoor het voor consumenten ook zo leuk is om in Deventer te winkelen.”

Hoe vaak en waar doet Freek inkopen?
“We doen twee keer per jaar inkopen bij de merken zelf. Bij de inkoop geldt één belangrijke regel: alles dat we inkopen, moet mijn zus, die samen met mij de inkoop doet, en mij aanspreken. We zijn daarin heel eigenwijs. Als een merk claimt dat een bepaalde jurk hun bestverkochte artikel is, maar wij vinden het niks, dan kopen we het niet in. Ook trekken we alles aan voordat we het inkopen. Net als bij winkelen oogt iets bij de inkoop op een hanger heel anders dan wanneer je het aantrekt. Dat doen we al vijf jaar en het werkt, dus houden we die strategie aan.”

Welke beurzen bezoekt Freek en waarom?
“We gaan elk seizoen met heel ons team naar de Modefabriek. Ik vind het belangrijk dat onze andere twee collega’s ook een beeld krijgen van wat er op dat moment gebracht wordt. Als zij iets zien dat hen aanspreekt, houden we daar ook rekening mee bij de inkoop. Voor inspiratie zouden we eigenlijk een keer naar een beurs in het buitenland willen gaan, maar daar is het tot nu toe nog niet van gekomen. Al onze merken staan ook op de Modefabriek, dus is het in feite ook niet nodig.”

Wie zijn de klanten van Freek en hoe onderhoudt u contact met hen?
“Onze klanten zijn heel divers. Er komen veel dames van midden in de twintig, maar ook een hoop dames van midden in de vijftig. De meesten kennen we persoonlijk. Het contact met klanten is het beste te omschrijven als toegankelijk, laagdrempelig en eerlijk. Ik vind het belangrijk dat we eerlijk zijn als een klant zelf twijfelt en wij zien dat wat ze aan heeft, het toch niet helemaal is. Ik verkoop liever een keer ‘nee’ en dat de klant terug blijft komen, dan dat we tegen willens en wetens in doordrukken en een klant later te horen krijgt: ‘wie heeft dat aan je verkocht?’. Dat is korte termijn denken, maar wij denken in het lange termijn. Onze vaste klanten sturen we eens in de zoveel tijd een nieuwsbrief en we zijn ook actief op social media.”

Wat is Freek’s grootste verkoophit tot nu toe?
”Het is heel simpel, maar doet het zowel ’s zomers als ’s winters heel goed: de broeklegging van Corel met een rits aan de zijkant. Daarom hebben we hem altijd in de collectie.”

Wat is Freek’s wapen tegen de recessie?
“Gelukkig hebben we tot nu toe geen last van de recessie gehad. Ik denk dat onze kracht is dat we een heel diverse collectie aanbieden, eerlijk advies geven en dat iedereen zich op zijn gemak voelt in Freek. Dat is niet iets waar we de laatste tijd extra ons best voor doen. Het zit in onze natuur.”

deventer
freek
Ondernemen in