• Home
  • V1
  • Leads
  • Ondernemen in… Dordrecht

Ondernemen in… Dordrecht

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Locatie is een veelgenoemd criterium om een winkel tot een succes te maken. Toch zijn er ook ondernemers die erin slagen hun winkel tot bloei te brengen op andere plekken dan de grote stad. FashionUnited trekt het land in en bezoekt elke maand

zo’n succesformule. Deel 6: Zisa in Dordrecht.

Schoenen- en tassenwinkel Zisa in Strijen was acht jaar geleden een van de eerste winkels die Uggs verkocht. Vrouwen uit heel Nederland reisden naar het dorp af voor de laarzen. Eigenaresse Tuula Hout haalde het Australische merk meteen uit het assortiment om de exclusiviteit van haar winkel te waarborgen. Inmiddels is Zisa verhuisd naar een groter pand in Dordrecht en heeft Hout haar collectie uitgebreid met kleding.

W
elke merken verkoopt u?
“Onze vaste merken zijn A.F. Vandevorst, Les Prairies de Paris, Humanoid, Monique van Heist, Ellen Truijen, Fred de la Bretonière en Johnny Ramli. Elk half jaar vullen we het aanbod aan met merken die op dat moment een mooie collectie hebben ontworpen. Sommige merken zijn in de zomer minder sterk dan in de winter. Zo hebben we een tijdje See by Chloé en Freelance Paris verkocht. Ook passen we ons aanbod aan op de behoefte van de klant. ‘s Zomers verkopen we bijvoorbeeld teenslippers van Havianas.”

Waar bent u het meest trots op?
“Mijn lievelingsmerk is het Belgische label A.F. Vandevorst. De ontwerpen zijn stoer, maar tegelijkertijd ook vrouwelijk en sexy. Naar mijn mening zijn dat belangrijke eigenschappen voor vrouwenkleding. De gemiddelde klant vindt het merk vrij prijzig, maar we hebben een vaste klantenkring die speciaal voor A.F. Vandevorst naar onze winkel komt.”

Wie zijn uw klanten en hoe onderhoudt u contact met hen?
“Onze klanten zijn vrouwen van boven de 30 die wat meer te besteden hebben. Ze weten precies wat ze willen en hebben een eigen stijl. Ons personeel loopt wel rond in de winkel voor advies, maar dat is bijna niet nodig. Het contact met de klanten in de winkel is persoonlijk. Van de meeste klanten weten we inmiddels hun voornaam en tussen het winkelen door bieden we ze een kopje koffie of thee aan. Onze vaste klanten krijgen een voorkeursbehandeling. We houden hen via e-mail op de hoogte met een nieuwsbrief. Voordat de uitverkoop begint, organiseren we een speciale avond waar zij als eerste de kans krijgen om de collectie te bekijken.”

Waar doet u inkopen en hoe vaak?
“We doen twee keer per jaar inkopen bij de agentuurschappen die onze merken vertegenwoordigen in Nederland. Voor nieuwe merken en inspiratie gaan we naar de modevakbeurzen in Parijs en Milaan.“

Wat was de grootste verkoophit door de jaren heen?
“Acht jaar geleden waren we een van de eerste winkels die Uggs verkocht. Mensen uit heel Nederland kwamen naar Strijen om de laarzen te kopen. We zijn meteen gestopt om ze te verkopen, omdat we willen dat ons aanbod exclusief blijft. We richten ons niet op de commerciële markt. Wel zien we bepaalde trends opkomen. De platte, zachtleren laarsjes met een ronde neus van Les Praires de Paris doen het op dit moment goed.”

Is er nieuws te melden?
“In het najaar gaat onze webshop open. Op dit moment is een team hard aan het werk om www.Zisa.nl online te krijgen. Nu bedienen we Dordrecht en omstreken, maar we willen ook graag onze deuren voor de rest van Nederland openen. We beginnen met schoenen en tassen, omdat we denken dat mensen minder snel kleding via internet kopen. De bestellingen gaan we zelf naast het werk in de winkel verwerken.”

Ondernemen in
tuula hout
zisa