• Home
  • V1
  • Leads
  • Ondernemen in… Haarlem

Ondernemen in… Haarlem

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Locatie is een veelgenoemd criterium om een winkel tot een succes te maken. Toch zijn er ook ondernemers die erin slagen hun winkel tot bloei te brengen op andere plekken dan de grote stad. FashionUnited trekt het land in en bezoekt elke maand zo’n

succesformule. Deel 17: Trade Studio in Haarlem.

Karen
Staal trad vijf jaar geleden bij damesmodezaak Trade Studio in dienst als weekendhulp. Al snel groeide ze door tot bedrijfsleider, tot ze in 2011 de winkel overnam van mode-ondernemer Lone Sørensen. Nu mag ze zich op 22-jarige leeftijd eigenaresse noemen de Haarlemse kledingwinkel.

Welke merken verkoopt Trade Studio?
”Op dit moment bestaat ons assortiment onder meer uit BZR, Drykorn, S’nob, Samsoe Samsoe, Selected en Goosecraft. Trade Studio is erg Scandinavisch georiënteerd. De voormalige eigenaresse komt zelf uit Denemarken en is daar dertig jaar geleden mee begonnen. Ik heb dat voortgezet, omdat het werkt. In de loop der tijd hebben we een vaste groep klanten voor de merken gevonden, die ervan houden dat er mooie, klassieke basisstukken in de collectie zitten die ze op verschillende manieren kunnen combineren.”

Welke beurzen bezoekt Trade Studio?
”Ik ga altijd naar de Modefabriek, omdat daar alle merken staan die wij verkopen. Zo krijg ik een goed overzicht van alle collecties en kan ik me alvast op de inkoop voorbereiden. Dit seizoen ga ik voor het eerst ook naar Bread and Butter. Ik heb er meteen een paar dagen Berlijn achteraan geplakt; ik bezoek graag grote steden om inspiratie op te doen.”

Waar en hoe vaak doet Trade Studio inkopen?
”Gemiddeld vijftig keer per jaar bij de merken zelf op kantoor. Het is wel verspreid over bepaalde periodes, nu heb ik in juli en augustus weer een aantal afspraken. Daardoor hebben we wel elke week iets nieuws in de winkel hangen.”

Wie zijn Trade Studio’s klanten en hoe onderhouden jullie contact met hen?
”Dat is heel verschillend: onze doelgroep is niet leeftijdsgebonden. Moeders en dochters kunnen bij ons terecht. Dat zie je ook in Kopenhagen in de Bruuns Bazaar winkel: daar lopen alle leeftijden door elkaar heen. Alleen combineren jonge meiden de kleding met stoere boots en oudere vrouwen het met een mooi paar hakken. We houden contact met onze klanten via een nieuwsbrief, Twitter en Facebook. Als er iets nieuws binnenkomt, plaatsen we dat op social media. Ook als we een nieuwe etalage hebben of één van onze artikelen in modebladen tegenkomen, dan zetten we dat online. Daar krijgen we veel positieve reacties op. Van onze vaste klanten hebben we ook het telefoonnummer. Als er iets binnenkomt waarvan we denken dat het iets voor hen is, dan sturen we een SMS’je.”

Wat is Trade Studio’s grootste verkoophit?
”Een zwarte blazer van Drykorn. Die hadden wel al in de collectie voordat ik vijf jaar geleden bij Trade Studio kwam werken, maar we verkopen het nog wekelijks. We hebben er al veel mensen blij mee gemaakt. Regelmatig komen er klanten in de winkel om te vertellen hoeveel plezier ze ervan hebben.”

Wat is Trade Studio’s wapen tegen de recessie?
”We proberen zoveel mogelijk energie te steken in de collectie door alles zelf door te passen, waardoor we de collectie binnenstebuiten kennen en klanten goed kunnen adviseren. Als er iemand met smalle benen de winkel in komt, weten we precies welke broek het meest geschikt is. Ook laten we als iemand op zoek is naar een set ook echt een complete outfit zien, compleet met riempje en sjaaltje. We merken dat mensen het fijn vinden dat we hen op die manier inspireren. Zelf pak je vaak dezelfde spullen uit het rek, maar ons doel is klanten de winkel uit laten gaan met iets dat ze nog niet hadden.”
Ondernemen in
trade studio