• Home
  • V1
  • Leads
  • Ondernemen in... Hoorn

Ondernemen in... Hoorn

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Locatie is een veelgenoemd criterium om een winkel tot een succes te maken. Toch zijn er ook ondernemers die erin slagen hun winkel tot bloei te brengen op andere plekken dan de grote stad. FashionUnited trekt het land in en bezoekt elke maand zo’n

succesformule. Deel 4: de PaschKaemer in Hoorn.

Gerda Koopman gaf tien jaar geleden haar baan in de mode op om haar lang gekoesterde droom – een eigen winkel beginnen – waar te maken. De onderneemster nam het risico een collectie in te kopen nog voordat ze winkelruimte had gevonden. Op de valreep vond ze het perfecte pand en opende ze haar winkel met kleding en accessoires voor vrouwen. Inmiddels is de PaschKaemer een begrip in de stad aan het Markermeer en is de zaak verhuisd naar een groter pand.

We
lke merken verkoopt u?

“We verkopen op dit moment onder meer Just B, Bruuns Bazaar, Avoca, René Smit Jeans, Bitte Kai Rand, Summum Woman, Trois de Boulogne, Margriet Nannings en Just in Case. Zelf ben ik erg trots op Bitte Kai Rand, vanwege de modische ontwerpen, het stoffengebruik en de goede pasvorm. Daarnaast spreekt het merk een grote groep mensen aan. Just in Case is ontdekking van de laatste tijd. De ontwerpen hebben jaren '50 invloeden en worden gemaakt in mooie kleuren en bijzondere dessins. Het is een feestje om dat merk te mogen verkopen.”

Hoeveel mensen werken er?
“Eerst heb ik alleen in de winkel gestaan. Na een jaar heb ik mijn eerste personeelslid aangenomen. Nu werken hier naast mij vier parttimers en een zaterdaghulp. Zelf sta ik nog zeker vier à vijf dagen in de winkel.”

Waar en hoe vaak doet u inkopen voor de winkel?
“Ik ga twee per jaar naar de Modefabriek en de International Fashion Fair in Kopenhagen. Daar bekijk ik nieuwe collecties en vorm ik een totaalbeeld van kleuren en ontwerpen voor het nieuwe seizoen. Voor de merken die niet op de beurzen staan, maak ik een afspraak met vertegenwoordigers om de collectie in de showroom te bekijken. Ik doe sowieso twee keer per jaar inkopen en vaker als een merk tussencollecties ontwerpt. Voor nieuwe merken kijk ik ook in modebladen en vakliteratuur. Zo heb ik ook Bruuns Bazaar gevonden. Mijn oog viel in bladen regelmatig op kledingstukken van het merk. Nu verkoop ik het label alweer een aantal seizoenen.”

Wie zijn uw klanten en hoe houdt u contact met hen?
“Onze doelgroep is de modische vrouw van boven de 25 jaar. Het zijn vrouwen die houden van klassieke ontwerpen met een moderne uitstraling en een eigenzinnige twist. We hebben veel vaste klanten. De een loopt een paar keer in de week binnen en de ander een keer in de maand. Aan de koffietafel die bij de paskamers staat, drinken we vaak wat met hen. Ook betrekken we klanten bij de nieuwe collectie. Als we gaan inkopen maken we een boekje met foto's van nieuwe kledingstukken. Dat laten we in de winkel zien en de items die vrouwen graag willen hebben, kunnen ze dan bij ons reserveren. Ook zijn we bezig met het verzamelen van e-mailadressen, zodat we in de toekomst een nieuwsbrief kunnen sturen.”

Wat is de grootste verkoophit?
“De sjaals van Mucho Gusto. Die maken elke vrouw en elke outfit mooi. Het zijn handgemaakte zijden sjaals die bestaan uit meerdere verschillende delen, zoals klassieke prints gecombineerd met een bloemenprint of een psychedelisch dessin. Ze zijn afgemaakt met kwastjes langs de rand.”

Werkt u samen met ondernemers in de buurt?
“Ja, de Gedemte Turfhaven waar wij gevestigd zijn is een heel actieve straat waar veel zelfstandige ondernemers zijn gevestigd. Met Kerst hebben we een kerstmarkt georganiseerd en op zondag 20 maart houden we samen met een herenmodezaak, een drogisterij, een moderne meubelzaak, een koffiewinkel en een restaurant een open dag. Iedere winkel doet die dag iets speciaals voor de klanten. Wij presenteren die dag onze nieuwe collectie, geven een modeshow en er komt een kleurenadviseuse langs.”

Ondernemen in
PaschKaemer